LinkedInFacebook sú vplyvom oživenia pracovného trhu praktickým pomocníkom ako sa vyrovnať na Slovensku s medziročným nárastom voľných pracovných miest o 15 percent, zatiaľ čo počet proaktívnych uchádzačov na ponuky práce klesol o 20 percent. Tieto ukazovatele vyplynuli z internej analýzy personálnej agentúry Grafton Recruitment.

Devízou sociálnych médiíprehľadnosť, aktuálnosťpopularita u užívateľov, vďaka čomu dnes Facebook a LinkedIn na Slovensku pomáha personalistom a HR manažérom nájsť medzi množstvom profilov tých správnych zamestnancov. Najpopulárnejším sociálnym kanálom pre personalistov je LinkedIn. Celkový počet užívateľov tejto profesionálnej sociálnej siete je viac ako 380 miliónov, pričom 56 percent reprezentujú muži a 44 percent ženy. Slovákov je na LinkedIn viac ako 112-tisíc a ide o tretiu najpopulárnejšiu sociálnu sieť na Slovensku po Facebooku a Pokeci. Najčastejšie sa na tejto sieti recruitujú ľudia z informačných technológií a služieb, softvérového inžinierstva, finančných služieb, reklamy a marketingu, ako aj z oblasti telekomunikácií. Podľa informácií, ktoré poskytla sociálna sieť LinkedIn na svojom blogu, za minulý rok patrilo medzi top 7 najvyhľadávanejších zručností a skúseností na vyfiltrovanie žiadaných kandidátov: Statistical analysis and data mining,  Middleware and intergration software, Storage systems and management, Network and information security, SEO/SEM marketing, Business Intelligence a Mobile developement.

Zatiaľ čo donedávna Facebook fungoval skôr ako nástroj na „preklepnutie“ kandidátov, dnes je personalistami aktívne využívaný na hľadanie vhodných uchádzačov o prácu s rovnakou dôležitosťou ako tradičné inzerovanie voľných pracovných pozícií. Významnú úlohu zohráva fakt, že žiadaní kandidáti sú na Facebooku na dosah. Potvrdzuje to aj aplikácia Facebook Audience Insights. Facebooku eviduje na Slovensku až 2,5 miliónov aktívnych užívateľov, pričom 52 percent z toho tvoria ženy a 48 percent muži. 54 percent Slovákov používajúcich Facebook uvádza vysokoškolské vzdelanie a 41 percent stredoškolské. Z pohľadu profesií sú na Facebooku na prvých priečkach zastúpení riadiaci pracovníci (30 %), obchodníci (21 %), administratívni pracovníci (20 %) avšak do top 7 patria aj ITčkári a technici (15 %) či pracovníci z oblasti transportu a logistiky (13 %). Predovšetkým v prípade IT ide o zaujímavú cieľovú skupinu, keďže na trhu práce stále chýbajú najviac. Personalisti preto majú šancu zasiahnuť na Facebooku „do čierneho“.

Na sociálnych sieťach sú najaktívnejší zástupcovia generácie X a Y, ktorí sociálne siete využívajú na internú a externú komunikáciu, zábavu i rozptýlenie. Podľa internej analýzy personálnej agentúry Grafton Recruitment necelých 20 percent kandidátov nezíska dopytovanú pozíciu kvôli nesprávne uvedeným informáciám v profiloch na sociálnych sieťach či zdieľanému obsahu.

Kandidátom odporúčame vyhnúť sa vulgárnym statusom či nevhodným fotografiám, ako ja hanlivému vyjadrovaniu sa na účet aktuálneho zamestnávateľa. Pretože nielen my, personalisti, ale aj samotný zamestnávateľ si kandidáta pred prijatím do zamestnania preveruje cez jeho aktívny profil na sociálnej sieti. Zažil som prípady kedy vybraného zamestnanca na základe negatívneho dojmu neprijali,“ uviedol Michal Batis, Branch Manager pre Bratislavu, Grafton Recruitment.