1. Necenia si tradičné pravidlá na pracovisku
Prísny dress code? Pokuty za neskorý príchod o 10 minút? Stretnutia pre stretnutia? Generácia Y už nepovažuje také veci za dôležité a často nekoná v zhode so starými pravidlami. Nebudú pracovať pre spoločnosť, kde sa robia určité veci, len preto, že „tak sa to robilo vždy.” Nechcú, aby sa veci robili „len preto, že treba.” Zadané úlohy chcú vykonávať najefektívnejším a časovo najmenej náročným spôsobom, ako je to len možné a pritom dosiahnuť maximálne výsledky.
Ak si nabudúce budete myslieť, že zamestnanec, ktorý má niečo cez 20 rokov je lenivý, pozrite sa bližšie na jeho produktivitu. Možno ovláda určitý program lepšie ako vy, napísal len jednoduchý kód, ktorý zaňho kopíruje a vkladá údaje a teraz sa teší z dlhších obedov, zatiaľ čo sa jeho úloha stále vykonáva sama.

2. Veria v život
Práca nie je všetko, čo generácia Y od života čaká. Chcú mať čas na svojich priateľov, rodinu, koníčky a zábavu. Pracujú, aby žili, nežijú len pre prácu. Ich cieľom je vytvoriť udržateľnú a príjemnú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. To je aj dôvod, prečo je tento „lifestyle biznis“ v posledných desiatich rokoch tak populárny medzi mladými ľuďmi. Chcú spojiť svoje nadšenie so ziskom a pracovať dlhé hodiny na projektoch, z ktorých sú nadšení, radšej ako by mali pomáhať niekomu inému dosiahnuť jeho vytýčený cieľ. Neznepokujujte sa nabudúce nad tým, prečo nemajú skutočnú prácu a strácajú svoj čas napríklad nakrúcaním videa o make-upe, alebo hľadaním vecí na blšom trhu, aby ich mohli predať na eBay. Aj na Slovensku je niekoľko mladých a extrémne úspešných podnikateľov, ktorí už postavili biznis na svojom životnom štýle.

3. Nechcú byť len ďalším zubom v ozubenom kolese
Generácia Y nehľadá celoživotné kariéry, aby mohli platiť účty. Chcú v živote robiť niečo zmysluplné. Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Deloitte, šiesti z desiatich opýtaných uviedli, že zmysel práce bol hlavným dôvodom, prečo sa rozhodli pracovať pre určitú spoločnosť. Na druhej strane väčšina firiem neposkytuje svojim mladým zamestnancom požadované hodnoty. Ak chcete udržať mladú pracovnú silu produktívnu, vaša spoločnosť by im mala vysvetliť, prečo by im malo na nej záležať, zdôrazniť im, ako každý člen tímu prispieva k celkovému úspechu a chváliť skôr individuálne úsilie, než tímový úspech, alebo manažérov.

4. Viac si vážia nehmotné benefity práce
Mladý uchádzač o prácu je vyzbrojený technológiami a internetom. Môže sa dostať k všetkým drobným detailom o vašej spoločnosti, vrátane hodnotenia súčasných a bývalých zamestnancov, ešte predtým, než začne u vás pracovať. Už nechce len písací stôl s pevnou pracovnou dobou, zdravotné poistenie a ročné odmeny, ako to robili predchádzajúce generácie. Viac ich priťahujú aj nehmotné výhody, ako je priateľská atmosféra na pracovisku. Chýbajúci mikromanažment a byrokracia, študijné voľno a ďalšie požitky ako kancelárske priestory, možnosť zobrať si do práce domáceho miláčika, alebo wellness. Existuje aj veľa nízkonákladových benefitov, ktoré môže spoločnosť ponúknuť zamestnancom, aby si udržala ich spokojnosť, lojálnosť a motiváciu inak, ako lukratívnym platom.

5. Sú zvyknutí byť flexibilní a robiť veci za pochodu
Generácia Y je zvyknutá odpovedať na e-maily, telefonovať a riešiť problémy za pochodu. To je dôvod, prečo nemajú pocit, že by mali byť ukotvení k stolu počas pevnej pracovnej doby. Prečo by mal niekto tráviť osem hodín za stolom, keď už splnil svoj denný plán a na niekoľko oneskorených e-mailov môže odpovedať z neďalekej kaviarne? Proste nechápu, prečo sú ľudia platení za to, že sú v práci a tá si pritom nevyžaduje ich fyzickú prítomnosť. Táto generácia nechce opakovať chyby svojich rodičov, ktorí trávili v práci aj viac ako 60 hodín týždenne. Namiesto toho chcú všetko – úspešnú kariéru aj život mimo nej. Vďaka zvládnutiu technológií majú schopnosti zriadiť si svoj úrad kdekoľvek a pracovať počas vlastných flexibilných hodín a pritom dosiahnu ešte viac v porovnaní so svojimi rovesníkmi, ktorí sú zavretí v kancelárii.

6. Sú nezávislí
Väčšina z nich sa naučila písať a používať Google skôr, ako pravopis. Generácia Y vie ako a kde nájsť potrebné informácie a často majú výhodu v tom, že využívajú bezplatné on-line vzdelávacie nástroje, aby získali chýbajúce zručnosti. Okrem toho vyrástli pri počúvaní príbehov o mladých ľuďoch, technologických podnikateľoch, ktorí spustili svoje multimiliardové spoločnosti z internátu. Tieto príbehy pomáhajú ambicióznym mladým pracovníkom v pocite, že majú schopnosti byť rovnako úspešní.
Mladí manažéri dnes nechcú podliehať mikromanažomentu a kázaniam. Chcú byť aktívne zapojení do rozhodovacieho procesu a nechápu, prečo sa ich hlas nepočíta. Ak vaša spoločnosť hľadá inovácie a chce dosiahnuť pokrok a ďalej sa vyvíjať, nechajte ich hovoriť a konať. Dovoľte hovoriť aj tomu najmladšiemu členovi tímu, zdieľať jeho predstavu o produkte môže mať obrovský pozitívny dopad.

7. Chcú transparentnosť
Generácia Y takmer neodporuje a plní príkazy manažérov, pokiaľ vidí a chápe logiku, ktorá je za rozhodnutím. Chcú vedieť, prečo sa robia dôležité rozhodnutia, pritom nemusia s nimi vždy súhlasiť, ale ocenia otvorenosť.

8. Chcú sa učiť zo skúseností
Mladí pracovníci sú skôr ambiciózni a nebudú spokojní s prácou v strednom manažmente do konca života. Dychtia po nových vedomostiach a skúsenostiach z prvej ruky. Sú zameraní na osobný rast a na rozdiel od staršej generácie si nemyslia, že ich vzdelávanie sa skončilo v deň, keď vyštudovali vysokú školu. V skutočnosti sú celoživotnými študentmi. Rozhodujú sa pre kurzy a školenia založené na skúsenostiach z reálneho života, skôr než by naháňali ďalší stupeň, certifikát alebo diplom, ktorý by visel v ich kancelárii.