Na základe súčasných výsledkov výskumu prokrastinácia trápi najmä tých, ktorí majú negatívnu náladu a ktorí túžia po okamžitej alebo emocionálnej odmene. Nová štúdia od profesorky Fuschie Sirois z Bishop’s University v Kanade odhaľuje ďalší zdroj prokrastinácie – sústredený záujem.

Váhaví ľudia podľa neho majú tendenciu stratiť sa v tom, čo robia, pričom strácajú prehľad o všetkom ostatnom. Inými slovami, kľúčom pre príjemné otáľanie je schopnosť na chvíľu zabudnúť na to, čo ste mali robiť. To je to, čo robí mrhanie časom tak uspokojujúce, namiesto toho, aby sme sa stresovali minútu po minúte kvôli blížiacemu sa termínu alebo nepriaznivým dopadom. Prokratinátori sa blažene stratia vo svojom rozptyľovaní.

Štyri kroky ako stopnúť prokrastináciu:

1. Zvýšte nároky na seba samého – prokratinátori sú vynikajúci v tom, ako nezačínať veci a ako sa ich rýchlo vzdať. Naučte sa však ukázať seba samému, že viete zvládnuť svoju prácu a niečo z nej získať. Majte vlastné výzvy. Vyberte si napríklad aj najpríjemnejšiu časť povinnosti, ktorú nechcete robiť. Užívanie si zaujímavej časti práce vám pomôže vidieť prínos z práce, nielen náklady. Dosiahnutie niečoho vám naopak pomôže dodať dôveru a impulz k pokračovaniu.

2. Prokrastinácii sa darí najmä, keď máte zlú náladu. Predtým ako sa pustíte do práce, zlepšite si náladu nejakým rýchlym počinom. Dajte si napríklad čokoládovú tyčinku, vyjdite si na desaťminútovú prechádzku mimo kancelárie, alebo si vypočujte svoju obľúbenú pieseň. Urobte niečo, čo máte radi, čo zmení vaše sústredenie. S pozitívnym myslením sa budete ťažšie presviedčať o tom, že nemôžete zvládnuť prácu, ktorú treba urobiť.

3. Prokrastinácia je víťazstvom krátkodobých odmien nad dlhodobými potrebami. Vzhľadom k tomu, že dôsledky prokrastinácie bývajú oneskorené, čelíme im teda neskôr, musíte si vytvoriť nejaké momentálne dôsledky svojho otáľania. Dajte si nejaký okamžitý trest za to, čo ste neurobili. Za každú hodinu, ktorú stratíte na internete v práci, si odrátajte večer doma hodinu pri televízii. Alebo každý deň, v ktorom nezačnete pracovať na novom projekte, budete musieť zavolať svokre. J Odrazu objavíte krátkodobý stimul ako sa pustiť do práce.

4. Prokrastinátori sú zruční v snívaní počas dňa, len aby sa vyhli práci. Postavte veci naopak a využite snívanie ako prostriedok zameraný na odmenu za vykonanú prácu. Premýšľajte o rôznych odmenách za dobre vykonanú prácu. Rozmýšľajte nad tým, aký dobrý pocit budete mať z toho, keď dokončíte to, čo treba. Zaberte na svojich úlohách a nebudete sa už viac musieť o ne starať. Využite svoj sklon stratiť sa vo svojich myšlienkach a nechajte sa vtiahnuť do práce a nie sa z nej vytrhnúť.