Zhlboka sa nadýchnite a pokúste sa uvoľniť. Možno ste v strese, pretože …

  1. Dnes ste sa nezasmiali

Ak si neviete spomenúť kedy ste sa naposledy smiali tak, že vám až tiekli slzy, mali by ste prehodnotiť svoje životné voľby. Bolo preukázané, že smiech zmierňuje stres, stimuluje krvný obeh, uvoľňuje svaly, podporuje zdravý imunitný systém a uľavuje od bolesti.

  1. Nevyužívate svoje členstvo v posilňovni

Z výsledkov štúdie na myšiach vyplýva, že mozog sa lepšie vyrovná so stresom, keď je telo fyzicky aktívne. Pravidelné cvičenie vám teda pomôže zbaviť sa stresu. Tiež budete vyzerať lepšie.

  1. Počúvate negatívnu či nesprávnu hudbu

Početné štúdie preukázali, že počúvanie hudby má silné relaxačné účinky. Každý má svoje vlastné preferencie. Napríklad vášho učiteľa klavíra môže upokojovať počúvanie hudby Clauda Debussyho a vás možno uvoľní hudba skupiny The Cranberries.

  1. Nechali ste plný drez špinavého riadu „na zajtra”

Zvážte svoje upratovacie návyky. Nie je nič neobvyklé nájsť čiastočne rozložený banán pod hromadou letákov a nevyžiadanú poštu na vašej chladničke? Je na dne vašej tašky smutná zbierka rozbitých pier? Udržať si svoj priestor uprataný nemusí byť len prejavom úzkostlivosti, ale je evidentné, že môže pomôcť aj uvoľniť napätie.

  1. Nemali ste dostatok sexu

Ak sa nad touto témou veľmi nezamýšľate, mali by ste sa! Je to najzábavnejší uvoľňovač napätia na tomto zozname. Áno, sex sa nepočíta len ako poctivé cvičenie, ale môže vám veľmi dobre pomôcť upokojiť sa. Americkí vedci z Princetonskej univerzity v jednej štúdii zistili, že nízke stresové hormóny u potkanov dovoľujú páriť sa každý deň. Pri opiciach bonobo bolo dlho pozorované, že používajú sex ako pomôcku na zvládanie stresu.

  1. Nesprávne dýchate

Rýchle dýchanie je prirodzenou reakciou na stresory. Nájdite si dýchacie cvičenia, ktoré vám pomáhajú a spomeňte si na ne vtedy keď sa začnete báť.

  1. Snažíte sa čeliť stresorom

Pravdou je, že v rámci možností sa môžete pokúsiť vyhnúť veciam, ktoré vám spôsobujú stres. Nemáte radi davy? Potom nenavštevujte cez víkendy nákupné centrá. Môžete sa úplne vyhnúť konkrétnym osobám, ak ich nemáte radi, čo pravdepodobne už aj robíte, ale teraz sa už nemusíte cítiť previnilo.

  1. Nepovedali ste nič pekné o sebe

Na zvyšovanie sebadôvery pomáha opakovať si napríklad „všetko bude v poriadku, zvládnem to“. Mozog je mocný nástroj, takže ho používajte.

  1. Zle spíte

Ak sú štyri hodiny ráno a vy viete, že za pár hodín budete musieť vstávať do práce, vypnite televíziu. Nie je čas na ďalší diel seriálu. Pravidelný, zdravý spánok nechráni len pred ochorením srdca, niektorým druhom rakoviny a mnohým ďalším chronickým problémom, ale tiež môže pomôcť cítiť sa v živote lepšie.

  1. Vidíte time management viac ako cieľ, než realitu

Ak je počet vecí, ktoré musíte stihnúť v každom jednom dni ohromujúci, zvážte koľko času venujete každej úlohe. Plánovanie si dňa a stanovenie priorít vám pomôže lepšie vytvoriť pracovný režim a cítiť väčšiu kontrolu nad vašim životom.

  1. Príliš často hovoríte „áno“

Raz za čas je v poriadku povedať aj „nie“, aby ste odľahčili záťaž vašich osobných povinností. Nebojte sa povedať, „nie, je mi ľúto, nemôžem vyzdvihnúť bratranca na letisku, pretože mám už týždeň naplánovanú večeru,“ alebo „nie, je mi ľúto, nemôžem urobiť ovocný koláč na firemnú party, pretože upiecť ho trvá veľmi dlho.“

  1. Ste prilepení k telefónu

Prestaňte s tým. Prestaňte so stálou kontrolou, budete v poriadku. Výskum ukázal, že nutkanie vedieť čo sa deje a byť neustále k dispozícii, reagovať na e-maily, sms-ky, telefónne hovory môže spôsobiť až príliš veľké napätie. Možno to bude chcieť vedomé úsilie, aby ste váš telefón a počítač vypli každý deň aspoň na určitú dobu.

  1. Práve ste dosiahli významný cieľ

… ale z nejakého dôvodu ste stále šaliete! Výskum ukázal, že ciele môžu ovplyvniť emocionálne rozrušenie, vrátane úzkosti. „Compassionate” ciele – tie, ktoré podporujú ostatných vrátane vás – znižujú úzkosť po dosiahnutí viac ako “self-image“ ciele. Inými slovami, buďte lepším človekom a môžete sa cítiť len lepšie.

Bonus: Ak potrebujete nejakú ďalšiu úľavu od stresu, žujte žuvačku, nájdite si šteňa a strávte s ním nejaký čas, alebo sa zahĺbte do svojho vnútra pri horúcej šálke čaju. No nie je to lepšie?