„Zamestnanci majú niekedy pocit, že ich šéfovia majú až príliš veľký odstup, od bežných ľudí „zdola“. Že im chýba empatia a nevedia prácu podriadených oceniť. A nemusí to byť nevyhnutne o peniazoch,“ hovorí klinický psychológ Martin Miler.

martin-miler-foto

Pritom často stačí len málo- manažér si zamestnanca všíma, pochváli ho, či len tak ľudsky osloví. „Manažéri si často neuvedomujú to, že jeden z najväčších kapitálov, ktorý v akejkoľvek firme je, sú ľudia. Práve oni vytvárajú hodnoty, aj keď má firma špičkovú techniku, stále je za tým človek. A čím lepšie sa zamestnanec cíti, tým lepšiu prácu odvádza,“ myslí si odborník. Takže práve investície do ľudí, a to v akejkoľvek podobe, sú asi tými najlepšími investíciami. „Poznáme príklady z veľkých firiem, ktoré majú vybudovaný priestor, kde napríklad zamestnanci môžu skákať na trampolíne, alebo si zahrať stolný tenis“ dodal odborník. Pripadá vám to smiešne? Je to ale tak. Výsledky totiž ukazujú, že zamestnanci, ktorým firma zabezpečí niečo také, do práce chodia s radosťou a čo je pre firmu ešte dôležitejšie, odvádzajú skvelé výkony. „Jednoducho, je radosť pre nich robiť pre takú firmu“, dodal M. Miler. Zo zahraničia poznáme kopu príkladov, ako sa firmy dokážu postarať o svojich

zamestnancov. Majú vlastného kuchára, priestory na oddych a odreagovanie stresu, nehovoriac o iných benefitoch. Na Slovensku bohužiaľ zatiaľ len málo firiem funguje takýmto spôsobom, len zlomok z nich ponúka svojim ľuďom niečo navyše. Ak aj áno, väčšinou ide o nadnárodné firmy. „Jedna

počítačová firma má napríklad vo svojej budove, v rámci firmy škôlku. A to je vynikajúca vec, pretože rodičia, ktorí sú tam zamestnaní, sú v oveľa menšom strese. V menšom strese odovzdávajú deti do škôlky, aj ich odtiaľ vyberajú a spokojné sú aj deti. V podstate drobnosť, ale funguje to fantasticky. A to sú veci, ktoré sa dajú spraviť, na to netreba nič extra“, dodal odborník.

Preto niekedy stačí málo, dobrý manažér by sa mal zamyslieť, čo by pre svojich ľudí mohol urobiť. „To čo my pre nich urobíme, sa nám vráti. To sú veci, ktoré ľudia vedia oceniť a v prípade krízy, kedy sa firme až tak nedarí, ju vedia podržať,“ dodal psychológ.