Ľudia meškajú, pretože nechcú prísť skôr. Táto základná motivácia poháňa ich správanie či už vedome alebo nevedome. Určite poznáte ľudí, ktorí chodia vždy načas, pretože neznášajú, keď meškajú. Na stretnutia chodia prehnane skoro a potom sa skrývajú, aby si druhí nevšimli, kedy naozaj prišli. Presne naopak to je u nedochvíľnych ľudí. Títo ľudia skutočne chcú byť presní, preferujú však príchod v pravý čas.

Keď sa spýtate niekoho, kto neustále mešká, na jeho dôvody, často vám povie, že typické alebo predpokladané dôvody nevysvetľujú jeho zlozvyk. Aj keď sa snažia byť organizovaní, berú do úvahy čas druhých ľudí, nastavia si budík, stále majú tendenciu meškať. A zvyčajne ide aj o rovnaké množstvo času – 5, 10 alebo 15 minút – dosť na to, aby to nebolo škodlivé pre stretnutie, ale stále dostatočne rozčuľujúce pre okolie. Aj keď zúfalo chcú prekonať svoj zlozvyk, konfliktná motivácia nemeškať alebo neprísť príliš skoro predstavuje skutočný problém. Je ťažké zlúčiť tieto dve protichodné myšlienky.

Prečo teda táto druhá skupina neznáša chodiť skôr? Dôvody sú rôzne. Tie najčastejšie však zahŕňajú:

  • Je to neefektívne.

Prísť skôr znamená sadnúť si a nič nerobiť. Čas čakania je dosť krátky na to, aby ste začali čokoľvek iné. Ak by ste to aj skúsili, čas ubehne.

  • Neznášate nepokoj z toho, keď prídete skôr.

Keď čakáte, cítite sa nepríjemne a nepohodlne. Máte pocit, že ostatní sa na vás pozerajú a posudzujú vás. Ak prídete oveľa skôr, máte obavy, že ostatní si o vás myslia, že nemáte nič iné okrem danej udalosti a že váš čas nie je cenný.

  • Prísť skôr si vyžaduje určité náklady.

Rovnako ako je cenný čas niekoho druhého a vy ho chcete rešpektovať tým, že ste dochvíľni, tak je cenný aj váš čas a radšej by ste ho využili efektívne než ho trávili neefektívnym čakaním.

  • Niekedy nechcete prísť skôr, aby ste neboli neslušní.

Nechcete niekoho vyrušiť tým, že prídete skôr, tak radšej prídete trochu neskôr.

Riešením tohto zlozvyku teda nie je rozmýšľať nad spôsobmi, ako prísť načas, ale skôr ako urobiť príchod skôr viac cenným. Riaditeľ spoločnosti Dell Michael Dell v jednom rozhovore povedal, že sa snaží chodiť na stretnutia trošku skôr, aby videl náladu tímu a mal príležitosť neformálne komunikovať predtým, než sa dostanú k vážnym veciam. Ak bude pre vás skorší príchod cenný, budete mať pocit, že váš čas je konštruktívne využívaný, či už so ziskom pre vás alebo pre druhých.