1. Predaj. Ako odpovedáte na otázku: „Čo vlastne robíš?“. Skúste odpovedať: „Nerobím, toto slovo nepoužívam. Bavím sa týmto. Alebo toto ma živí.“ Už len jednoduchou zmenou pojmov sa odlíšite o väčšiny, ktorá si hneď v druhej vete začne sťažovať na nízke platy, meškajúce platby od klientov alebo na otravných zákazníkov a dodávateľov. Nájdite si svoj trhový nik, výklenok, mikrosegment, v ktorom budete najlepší alebo v prvej päťke najlepších. Všímajte si, ako to robia ľudia, ktorí majú renomé. Experti, guruovia aj politici. Vedia predať seba a svoje zámery skrz svoje myšlienky a výroky. Sú zapamätateľní aj vizážou. Ak zmeškáte hovor, zavolajte naspäť. Možno je to zákazka, ponuka, čokoľvek, čo vás môže posunúť o ďalšiu priečku nahor. Na ďalšiu métu.
  2. Publikácia.  To čo hovoríte, píšete a robíte musí byť zrozumiteľné a jasné. Deklarujete, že vytvárate hodnoty pre spoločnosť a pre klientov. Píšte blogy o tom čo robíte a odhaľte aj časť vášho know-how ako to robíte. Nikdy neodmietnite rozhovor, otázky médií, ale nezabudnite si nechať dostatok času na odpovede, aby neboli unáhlené. Žiadajte výstupy na autorizáciu, lebo často sú citácie uvedené v nesprávnom kontexte a zrazu môžete vyzerať nie ako expert, ale ako ťažné zvieratko podobné koňovi. Výstupy digitalizujte a medializáciu zahrňte do svojho profilu.
  3. Profil. Budujte si meno a reputáciu kdekoľvek a kedykoľvek je to vhodné. Vytvorte si profily na významných sociálnych sieťach, na vašom webe. So serióznou fotografiou tváre. Google vás musí nájsť skrz vašu prácu (bod 5.) a skrz váš profil. Ak je to možné, vyhnite sa spájaniu s politikou na akejkoľvek úrovni. Takáto popularita môže byť krátkodobá a spolu s priaznivcami hneď získavate aj tábor opozície. Zbierajte relevantné referencie od klientov, kolegov a biznis partnerov. Väčšinou spokojní klienti radi napíšu o vás pozitívnu vetu alebo dve.
  4. Produkty a služby.  To, že vyhlasujete, že ste expert a  talent storočia nestačí. Podstatné sú výsledky. Vytvárate niečo fyzické? Vyfoťte sa s tým všade, kde je to len možné a napíšte, ako ste to vyrobili, aké to má parametre oproti podobným produktom. Ak robíte niečo, čo má v slovníku bežné pomenovanie, nazvite to inak. Aj populárny dron môže byť „priemyselný dron“, „mikrodron“, „air robot“, „UAV“. Poproste hrdých majiteľov, hodnoverné a relevantné celebrity a mediálne známych ľudí, aby sa produktom fotili tiež. Získate jednak referencie a jednak obsah na sociálne siete. Pracujete v službách? Dobrou referenciou sú logá, značky a citácie spokojných klientov. Službu predávajú prípadové štúdie, fotografie pred a po. Kaderník, ktorý vytvorí z beztvarej hmoty na hlave klienta (predtým, predstavte si foto 1) nádherný účes (potom, foto 2), je považovaný takmer za kúzelníka. Predstaveniu služby a produktov pomáhajú videá. Tie najlepšie od najlepších sa stali virálnymi a dnes majú státisíce zhliadnutí.
  5. Partnerstvá. (Takmer) nikdy nepracujete sami na osamelom ostrove a bez vplyvu na svoje okolie. Určite nezvládnete všetko dlhodobo bez podpory životného partnera alebo biznis partnerov či kolegov. V nadväznosti na bod 4, nadväzujte partnerstvá so značkami a produktmi, ktoré sú autentické, ktoré majú vzťah k vašej značke alebo produktu alebo k vám ako k osobe. Oslovte kľúčových ľudí vo vašom biznise a top desiatku vám podobných odborníkov. Chodievajte na konferencie, podujatia, stretnutia. Formálne aj neformálne. Musíte byť vidieť. Neohovárajte nikoho, hlavne nie konkurenciu, ale pozorne ju sledujte. Využívajte networking, nezabúdajte na vizitky. Nikdy nejedzte sami.
  6. Práca. Mnohých zaujme už len systém vašej práce. Nemusíte odkryť od kedy a dokedy presne pracujete, ale ukážte, že so svojím časom hospodárite efektívne a máte v otázke work-life balance jasno. Prezentujte svoje pracovisko. Vnútorne i navonok oddeľujte súkromie od práce. Ak si povaha vášho odboru a špecializácie vyžaduje byť stále dostupný a v médiách, chráňte aspoň súkromie vašej rodiny a najbližších. Pochváľte sa s kým pracujte a vážte si spolupracovníkov. Pamätajte, že ľudí, ktorých ste stretli po ceste nahor, zrejme stretnete i po ceste dolu. Robte viac ako ostatní, buďte príkladom a nebojte sa vziať na seba zodpovednosť. Aj expert sa môže mýliť, ale musí si to priznať. Férovo a so cťou.
  7. Pamäť. Človek má obmedzenú pamäť. Zabúda. Aj odborníci zabúdajú a občas si musia prelistovať i svoje poznámky a knihy. Navyše tempo vývoja je neuveriteľne rýchle, inovačné cykly sa skracujú, konkurencia dýcha na chrbát. Sledujte trendy. Učte sa priebežne a najlepšie na cudzích chybách. Učte sa od najlepších. Nájdite si mentora, poradcu, človeka na dlhé diskusie, najlepšie oponenta, ktorý má iné názory ako vy. Choďte medzi ľudí, pozorujte ich a počúvajte. Čítajte knihy.

Článok bol inšpirovaný publikáciou REVOLUCE V PODNIKÁNÍ – NEBOJTE SE ZBOHATNOUT NA TOM, CO VÁS BAVÍ od autora Daniela Priestleya.