Podľa prieskumu agentúry Mintel trávia deti a mládež vo veku od 7 do 15 rokov s rodičmi voľný čas najčastejšie sledovaním televízie (90 % respondentov), pozeraním DVD (66 %) a hraním spoločenských hier (54 %). Tieto voľnočasové aktivity sú stále v rebríčku obľúbenosti pred online hrami, konzolovými hrami či kanálom Youtube.

Bez motivácie rodičov však deti mierne strácajú záujem o spoločenské hry a s rovesníkmi či osamote ich hralo len 48 %. Z tretieho miesta v obľúbených aktivitách sa tak spoločenské hry bez vplyvu rodičov dostali až na deviatu priečku. Rodičia tak ovplyvňujú to, či bude dieťa tráviť čas pri počítači alebo sa bude hrať s kamarátmi stolovú hru.

Veľký prínos spoločenských hier vidí psychológ PhDr. Jozef Čuha najmä v prítomnosti živého spoluhráča. „Ide predovšetkým o sociálny kontakt. O komunikáciu, reč tela, ale aj emócie a získanie spätnej väzby. Keď dieťa prehrá s počítačom, môže tresnúť po klávesnici a nič sa neudeje. Pri spoluhráčoch sa musí naučiť zvládať vlastné emócie a aj emócie ostatných.“

Podľa J. Čuhu majú spoločenské hry zväčša pozitívny a rozvíjajúci charakter, nie deštruktívny, ako mnohé počítačové hry.

Aj štatistiky výrobcu hier Piatnik potvrdzujú, že v časoch digitalizácie majú spoločenské hry u detí stále svoje miesto. „Za prvý polrok 2015 sme predali na Slovensku 79-tisíc kusov spoločenských hier. Z toho sa predalo viac než 12-tisíc kusov populárnej hry Activity Original, pričom celosvetový predaj tejto hry už presiahol 5 miliónov kusov,“ prezradila Jana Karásková zo spoločnosti Piatnik Praha, ktorej továreň na výrobu spoločenských a kartových hier sídli vo Viedni. V trende sú podľa výrobcu Piatnik vedomostné hry, viacjazyčné hry a karty s detskými motívmi.

Ak chcete vyhrať spoločenskú stolovú hru ALHAMBRA od spoločnosti Piatnik, odpovedzte do nedele 26.7.2015 do polnoci správne na súťažnú otázku tu.

Zdroj: Internetový prieskum agentúry Mintel, 2015

Graf_aktivity_deti bez rodicov

Graf_aktivity_deti s rodicmi