Byť nervózny a úzkostlivý človek je náročné najmä v priebehu prázdnin či sviatkov. Zrazu je priveľa toho, čo sa dá robiť, kam ísť, čo stihnúť, s kým všetkým sa stretnúť, čo rozdať a kúpiť. Pre niekoho, kto je úzkostlivý je to stresujúce.

Predstavte si, aké to je pre tých, ktorí sa budú musieť vysporiadať aj so záchvatmi paniky. Taká úzkosť môže odrazu dohnať každého. Prečítajte si niekoľko tipov ako sa s takýmito pocitmi, keď na vás dosadá ťažoba všetkého naokolo a súvisiaceho so sviatkami, vysporiadať.

Sociálna úzkosť sa prioritne prejavuje, keď sa ocitnete vo veľkých skupinách ľudí alebo na večierkoch. Je iróniou, že mnohí ľudia, ktorí takýmito pocitmi trpia sú napríklad aj vyštudovaní herci. Mnohí dokonca boli divadelníci celý svoj život. Napriek tomu stále zápasia so sociálnou úzkosťou. Tipy a triky ako sa s ňou vysporiadať ale prinášajú práve ľudia, ktorí jej sami čelia.

Tu je niekoľko z nich, ktoré fungujú:

  1. Zamerajte sa na jednu osobu: Ak ste veľká rodina a všetci sa s vami chcú stretávať, rozprávať ten istý príbeh čo sa udial počas roka, je náročné sa vymaniť z úzkostlivého pocitu, ktorý sa vás zmocní. Je toho zrazu priveľa a vy sa na to necítite. Vyberte si napríklad jednu osobu pri stretávke viacerých ľudí a vytvorte si s ňou komunikačné prepojenie. Sadnite si vedľa tejto osoby, trávte čas s ňou, nemusí to byť nič vážne ani hlboké, proste je vašim štítom pred zvyškom skupiny. Začnite konverzáciu, buďte vodcom v tejto dvojici, zamerajte sa na to, čo vás zaujíma, čo chcete vedieť, pýtajte sa vy, nemusíte nutne hovoriť o sebe. Bavte sa o niečom, čo máte spoločné. Budete sa tak cítiť v pohode a nebudete na očiach ostatným.
  2. Nachvíľu sa „straťte“: Ak je toho priveľa a vám sa už nechce prepájať s každým, či počúvať každého a tváriť sa, že každého naplno vnímate, vzdiaľte, hoci aj do kúpeľne, doprajte si chvíľu pohody, času pre seba, rozdýchajte to. Nie je na tom nič.
  3. Pomôžte niekomu s niečím: Rodinné a priateľské stretnutia nie sú vždy stereotypné tak ako začínajú. Po chvíli sa prirodzeným spôsobom aj malá skupina rozdelí na skupinky, ktoré sa venujú svojej debate, aktivite a pod. Môžete z toho vyťažiť tak, že podobne ako v prvom prípade niekomu s niečím chcete pomôcť, vysvetliť a podobne. Sami budete mať zo seba dobrý pocit, že ste pre niekoho užitočný a príjemný spoločník.
  1. Hrajte sa s deťmi: To je zaručený spôsob ako sa vyhnúť sileným pocitom a ešte vás každý za to bude aj ľúbiť, keďže s deťmi sa počas sviatkov chcú hrať všetci, ale aj tak to pridlho nevydržia. Určite tieto sviatočné stretávky nevynechávajte. Nevyhýbajte sa im len preto, že vás to bude stáť viac úsilia ako ostatných. Skúste si v nich nájsť pozitívum. Mnohí to riešia aj tak, že na stretávky radi chodia so svojimi zvieratami, tie sú skvelým ice-breakerom každého stretnutia. Sviatky sú s odstupom času vždy príjemnou spomienkou, hoci občasný stres, ktorý prinášajú je len dočasný. Majte to napamäti a užite si sviatky!