Prečo tak často ubližujeme tým, ktorých najviac milujeme? Nie je pravdou, že všetky úžasné veci, ktoré sme milovali na našich partneroch, keď prvýkrát vstúpili do našich životov, sa postupne stali pre nás odporné. Skôr platí fakt, že miera našej tolerancie k veciam, ktoré sme kedy neznášali, postupne v priebehu času klesá.

Pridajte k tomu skutočnosť, že bolesť upútava našu pozornosť ďaleko viac než potešenie a dôjdeme k vysvetleniu: najmenej tolerancie máme k negatívnym vlastnostiam tých, s ktorými trávime najviac času.

Čo je potrebné urobiť, aby sme svojich blízkych nezraňovali a prestali na nich nenávidieť veci, ktoré nám v skutočnosti ani nevadia:

1. Predstavte si, že svojich blízkych už viac v živote nemáte

Cieľom je produkovať intenzívne pocity vďačnosti. A nič nevytvára vďačnosť za niečo tak, ako je hrozba straty. Štúdie ukazujú, že všetci sme schopní predstaviť si stratu ľudí v našom živote veľmi konkrétne. Skúste toto: Napíšte si zoznam vecí, ktoré máte na svojich blízkych radi a vyčleňte si pár minút každé ráno na predstavenie si toho, aké by to naozaj mohlo byť (alebo raz bude), ak by ste ich stratili. Je väčšia pravdepodobnosť, že emocionálne reakcie na tieto predstavy o neprítomnosti milovanej osoby fungujú viac, ak sú čo najviac podporené vizuálne. Ak sa budeme snažiť predstaviť si život bez našej polovičky, mohli by sme si napríklad predstaviť prázdne miesto po partnerovej absencii, ktoré  by zanechal v našom živote. Napríklad prázdnu posteľ, v ktorej spolu spávate – bez partnera vedľa nás, stôl, pri ktorom jedávate večeru atď. A keď si predstavíme, ako budeme musieť zmeniť našu každodennú rutinu v jeho alebo jej neprítomnosti, opäť si predstavme obrazy toho, ako chodíme sami do kina, trávime dovolenky osamote, zúčastňujeme sa rodičovského združenia a pod. Opakovanie tohto postupu na pravidelnom základe ho môže premeniť na zvyk, ktorý môže postupovať a naplniť vás vďačnosťou tak dlho, ako dlho s tým budete pokračovať.

2. Trávenie času so svojimi blízkymi v spoločnosti iných ľudí

Kto sme sa z veľkej časti odzrkadľuje to, s kým sme. Všimli ste si niekedy napríklad, ako sa cítite a správate, keď ste s rodinou a ako, ak ste so svojimi priateľmi? A ako ak ste so svojimi kolegami a šéfom? Každý môže byť viac sám sebou. Ktoré „ja“ používame v danom momente nezávisí tak celkom na nás, ako na ľuďoch okolo nás. Možno tým naznačiť, že v spoločnosti iných, s ktorými sa cítite menej intímne, sa budete správať viac zdvorilo a láskavo – a k blízkym tiež. Ďalej budete mať možnosť sledovať a oceniť lepšie stránky vašich blízkych, ktoré tiež vyjdú na povrch v prítomnosti druhých. Stručne povedané, dynamika medzi vami a vašimi blízkymi sa bude meniť k lepšiemu v prítomnosti ostatných ľudí.

3. Dajte si pauzu od svojej milovanej podľa potreby

Nerobte to, aby ste si dobili svoju toleranciu k veciam, ktoré vás na svojich blízkych otravujú. Urobte to pre získanie nového pohľadu na vec. Vyrazte osamote niekam do sveta, ďalšie skúsenosti od ďalších ľudí podporia vaše „štedrejšie ja“,  pozriete sa na svoj aktuálny život zo širšieho uhla; ľahšie nájdete spôsob ako oceniť to dobré na svojich blízkych a dosiahnete vyváženejší pohľad na veci, ktoré vám na nich vadia.