Nedochvíľnosť sa nielen v podnikaní považuje za prejav nezdvorilosti. Ako informovali americké noviny USA Today, nedochvíľnosť je chronickým problémom šéfov firiem.

Podľa jedného prieskumu americkí generálni riaditelia chodia často neskoro a svojou absenciou tak spôsobujú pre národ náklady vo výške asi 90 miliárd dolárov.

Ste jedným z týchto ľudí? Alebo možno mávate zlý pocit, keď prídete o viac ako päť minút neskôr?  Ste veľmi podráždení nedochvíľnosťou priateľov a kolegov? Musí pre to všetko existovať vysvetlenie.

Vedci dospeli k jednému veľmi jednoduchému záveru: Nedochvíľni ľudia jednoducho vždy podceňujú, koľko im bude trvať ich povinnosť alebo cesta!

Na základe výsledkov prieskumu, ktorý zrealizovali Jeff Conte a Jerald Greenberg zo San Diego State University identifikovali dva druhy osôb. Ľudia typu A sú presní, pretože majú zabudované vnútorné hodiny, ktoré odhadujú, že minúta trvá 58 sekúnd. Ľudia typu B počítajú s minútou trvajúcou 77 sekúnd. Ľudia typu B chodia samozrejme vždy neskoro. Rovnako bývajú ľahostajní, kým ľudia typu A sú oveľa aktívnejší.

Ďalší výskum ukázal, že vstupovať do hry môžu aj ďalšie faktory. Niet  divu, že kolegovia s mladšími deťmi zvyčajne meškajú. Pre nich môžu mať väčší význam iné veci ako uspokojenie z práce.

Ak máte problém byť presní, nasledujúce tipy by mohli byť pre vás užitočné. Dokonca aj keď ste zvyčajne presní, môžete si nájsť niečo užitočné, čo vhodne rozšíri vaše schopnosti manažovať vás čas ešte viac!

1. Dajte si záväzok, že začnete chodiť skôr. Niektorí  ľudia si nastavujú domáce hodiny o 15 minút dopredu, pretože im to pomáha plniť predsavzatie.

2. Zlepšite uvedomovanie si svojich časových schopností, ak je to potrebné. Možno si v skutočnosti neuvedomujete, ako dlho vám trvajú určité úlohy, napríklad aj to, koľko času strávite kým sa vychystáte. Odsledujte si to a na základe toho si môžete postaviť vaše plánovanie. Možno budete celkom šokovaní z toho, koľko vám určité úlohy zaberú času!

3. Čas na cestovanie. Vždy pridajte 15 minút k času, ktorý vám cesta normálne zaberie a podľa toho plánujte.

4. Zabudnite na funkciu opakovaného alarmu, ale stále používajte svoj  budík.

5. Používajte pripomienku vo svojom telefóne alebo kuchynský časovač, ktorý vás upozorní, že je čas začať s obliekaním pred odchodom.

6. Nastavte si časovač, kedy by ste mali dokončiť určité úlohy, ako je napríklad prečítanie e-mailov alebo kontrola Facebooku a dodržiavajte ho. Ušetríte si čas na iné úlohy.

7. Snažte si predstaviť včasný príchod, keď si za odmenu dáte kávu a oddýchnete si pred stretnutím, skúškou alebo ďalšou schôdzkou.

8. Využite vaše ranné vstávanie na maximum, aby ste sa čo najviac pripravili na nový deň. Skúste raňajšiu rutinu zvládnuť do pol hodiny. Úspora času vám prinesie peknú odmenu.

9. Spomeňte si na nedochvíľnosti, pre ktoré ste v minulosti stratili príležitosť, urobili ste zlý dojem na pohovore alebo vám to otrávilo vaše prvé rande. Tieto bolestivé spomienky vás podnietia k tomu, aby ste boli lepší.

10. Naučte sa povedať nie. Je to skvelý spôsob, ako ušetriť čas. Môžete to urobiť taktne tým, že dáte človeku vedieť, že ste pod tlakom, máte termín, alebo mu môžete byť nápomocní inokedy.