Vreckové svojim deťom dnes dáva takmer polovica Slovákov. Ako to však robiť tak, aby sme ich pritom naučili aj hospodáriť? Podľa psychológov je kľúčom k úspechu pravidelnosť. „Pre mladšie deti je ľahšie naučiť sa hospodáriť s peniazmi vtedy, keď dostávajú vreckové raz za týždeň,“ vysvetľuje detský psychológ Róbert Braciník a dodáva, že už prvák, teda šesťročné dieťa, je zvyčajne schopné obhospodáriť pár vlastných drobných.

„Zmysel to bude mať hlavne vtedy, keď rodičia určia jasné pravidlá ich dostávania aj míňania,“ vysvetľuje princíp úspechu R. Braciník. „Neskôr, na druhom stupni základných škôl už môžeme tento interval predĺžiť. Aby sa naučili svoje náklady plánovať, pretože jedného dňa, keď budú brigádovať alebo už ako dospelí ľudia zarábať vlastné peniaze, dostanú ich iba raz do mesiaca,“ dodáva Braciník.

Kedy, koľko a na čo? Päť rád odborníkov

1 Podľa psychológov je pre deti ľahšie naučiť sa hospodáriť s peniazmi, keď spočiatku dostávajú vreckové raz za týždeň. Vtedy sa im oveľa ľahšie zvažuje, či dnes svoje peniaze utratia alebo nie a ako dlho potrvá, kým zase nejaké dostanú.

2 Výška vreckového by sa mala odvíjať jednak od toho, na čo sú tieto peniaze určené – či je to na sladkosti, hračky, rozširovanie zbierky obľúbených postavičiek z rozprávok, na kino, výlet, darčeky – a rovnako aj od finančnej situácie rodiny. „Menej je viac a aj tá najlepšie situovaná rodina robí dieťaťu medvediu službu, keď má prístup k zbytočne veľkej sume peňazí, pretože to dieťa nenúti hospodáriť s nimi,“ hovorí Róbert Braciník.

3 Braciník odporúča dohodnúť sa s dieťaťom na tom, že keď chce minúť väčšiu sumu (čo je pre 6- až 8-ročné dieťa aj 5 €!), bude o tom vopred informovať rodičov. Ich úlohou je s dieťaťom trpezlivo debatovať o vhodnosti kúpy, o tom, či je vec za primeranú cenu a či ju skutočne potrebuje.

4 „Aby sa dieťa naučilo s peniazmi naozaj hospodáriť, malo by byť schopné presne vymenovať, na čo vreckové minulo aj to, koľko jednotlivé položky stáli,“ dodáva psychológ.

5 Psychológovia neodporúčajú dávať deťom peniaze za dobré známky alebo za pomoc v domácnosti. Vreckové má byť obnos peňazí fixnej výšky, ktoré dostáva pravidelne – v mladšom veku raz týždenne, žiak druhého stupňa raz za dva týždne a starší žiaci a študenti by už mali s peniazmi vedieť vyjsť na mesačnej báze. Za extra prácu, ako je napríklad povysávanie auta alebo pomoc v záhrade u babky, môže byť extra pláca.

Aký majú deti k peniazom vzťah?

Vek 6 až 10 rokov: Podľa detských psychológov malé deti netušia, ako peniaze fungujú, aká je ich hodnota. Preto by deti vo veku od 6 do 10 rokov mali dostávať malé vreckové s tým, že ho budú míňať podľa presne dohodnutých pravidiel pod kontrolou rodičov.

Vek 11 až 15 rokov: Deti v tomto veku už môžu mať svoj bankový účet a k nemu platobnú kartu. Sú schopné zapamätať si PIN číslo a je dôležité, aby sa naučili pracovať nielen s hotovosťou, ale napríklad aj s platobnou kartou.

Starší žiaci a študenti: „Stredoškoláci a vysokoškoláci majú mať vlastný účet. V tomto veku už nejde iba i to, aby im mali kam rodičia poslať vreckové. Účet je potrebný aj pre výplatu zárobku za brigádu alebo pri zahraničnom študijnom pobyte,“ hovorí Braciník.

K finančnej gramotnosti patrí aj vedieť si šetriť. Malo by platiť pravidlo, že z utŕžených peňazí si treba 10 percent odložiť bokom. Ak deti odmalička učíme, aby si z každých peňazí, ktoré dostanú, alebo zarobia, odložili bokom desať percent, postupne sa prirodzene naučia dôležitú vec – vytvárať si rezervu.