Nikto tak ľahko neprijíma kritiku. Ale kritizovať viac alebo menej subjektívne dokáže takmer každý. V bufete sa sťažujú zamestnanci na šéfa, alebo klebetia o novej kolegyni. Povedať svoj názor priamo do očí nie je ale až také ľahké. V práci ešte menej ako v súkromnom živote. Pretože nechcete ohroziť pracovnú atmosféru, často sa bojíte zvoliť silnejšie slová, aj keď by boli namieste. Dôvod spočíva v rôznej dôvere.

Pri priateľovi neprekročíme tak rýchlo hranice k osobnému zraneniu ako u kolegu. Pretože dlhodobé vzťahy majú určitý základ, sú založené na vzájomnej dôvere a rešpekte a nemôžu ich otriasť ani silné slová. Pri kolegoch je však tento základ menej stabilný.

Mnoho príručiek ako lepšie argumentovať odporúča: neberte hádku osobne, vedome oddeľte svoju osobu od predmetu sporu, zostaňte rozvážny! Nepociťoval ale každý, ktorého pohoršuje nedbalá práca kolegu, preto tiež zlosť? Vecná úroveň problému je zvyčajne len špička ľadovca. Často hrajú emócie, ktoré driemu pod povrchom oveľa väčšiu úlohu, ako to o čo očividne ide.

Najdôležitejší tip na konštruktívnu kritiku preto znie: neschovávajte vaše emócie, ukážte ich! Je len dôležité, aby ste si dávali pozor nato, aby kritika bola primerane naformulovaná a vždy podaná medzi štyrmi očami. Popíšte, ako sa cítite a aký je dôvod vašej kritiky. Aby bolo jasné, že kritizujete oproti stojaceho nie ako človeka, ale za jeho celkom konkrétne správanie. Nepovedzte teda: „Robíte neustále zlé rozhodnutia,” ale: „Nestotožňujem sa týmto rozhodnutím, pretože …”

Okrem toho, každá negatívna kritika by mala zároveň obsahovať pochvalu. Pretože len negatívna kritika (aj keď mienená dobre) dokáže človeka niekedy dosť demotivovať. Napríklad: „Obdivujem živý, šarmantný spôsob, ako vy jednáte so zákazníkmi, ibaže mám problémy sústrediť sa počas týchto vašich telefónnych hovorov.” Účinné je tiež, keď vysvetlíte, že chcete pochopiť spôsob pohľadu toho druhého.

A konečne, mali by ste sa spýtať: nekritizujem u druhých snáď niečo, čo ja nemám rád na sebe, alebo sa mi kedysi nepáčilo?

Ale aj tá najkonštruktívnejšia kritika nie je žiadnou zárukou, že naše slová sa stretnú s porozumením. Koniec koncov môže príjemca v správe počuť niečo úplne iné, ako ste zamýšľali. Aby ste zabránili prípadným neskorším nepríjemným následkom, mali by ste požiadať kritizovaného o nejakú spätnú väzbu. Kritika kritiky takpovediac, to je potom kráľovská disciplína.