Podľa novej štúdie zverejnenej v časopise Health Psychology, ľudia, ktorí tento rituál dôsledne dodržiavajú, si pomáhajú jednoduchým trikom, ktorý si buď uvedomujú alebo i nie.

Vedci prišli na to, že najdôslednejší ľudia sú tí, ktorí zaradili fyzické cvičenie do určitého typu návykov – napríklad hneď ako zazvonil ranný budík, vstali a šli do posilňovne bez toho, aby o tom premýšľali alebo sa stresovali, rozhodnutí okamžite začať vykonávať cviky.

Nie je to niečo, čo musíte zvažovať, či určovať si výhody a nevýhody prečo ísť po práci do posilňovne,” vysvetľuje L. Alison Phillipsová, asistentka profesora psychológie na Univerzite v Iowe. Namiesto toho, je to automatické rozhodnutie na základe vlastného nastavenia a presvedčenia.

Výskumníci chceli zistiť, či tento typ zvyku, známy ako podnecovaný zvyk, bol efektívnejší ako iný typ zvyku – plánovaním dopredu, ktorý sa objavil počas mesiacov cvičenia. Na začiatku a na konci štúdie, ktorá trvala niekoľko mesiacov, sa pýtali stovky študentov vysokých škôl a fakúlt otázky, ktoré hodnotili ako často vykonávali pohybové návyky a aké silné boli.

Jediným faktorom, ktorý predpovedal ako často človek cvičí v dlhodobom horizonte, bola sila jeho podnecovaného zvyku. V priebehu času tento zvyk ešte zosilnel. Inými slovami, „keď ľudia začali cvičiť častejšie počas mesiaca a stali sa viac aktívnejší, videla som, že ich podnecovaná sila zvyku sa zvyšuje spolu s frekvenciou,” uviedla L. Phillipsová.

Čo z toho výplýva? Je to dobrá správa pre nováčikov, ktorí sú odstrašovaní rovnakou rutinou. „Z dlhodobého hľadiska sa zdá prospešné nad tým, čo dlhodobo robíme nepremýšľať, jednoducho to robiť,” uzatvára L. Phillipsová.