Keď vieme, že sa niekomu musíme zodpovedať, väčšine z nás sa lepšie darí pri zdolávaní svojich zlozvykov. Závisí to však aj od typu osobnosti. Ak ste človek, ktorý chce naplniť očakávania druhých ľudí, ale máte problém s očakávaniami, ktoré si na seba kladiete sami, stratégia zodpovedať sa niekomu je pre vás kľúčová. Externá zodpovednosť vám pomôže dotiahnuť váš boj so zlozvykmi do konca. Pokiaľ však patríte k rebelom a odolávte očakávaniam, ktoré na vás majú iní ľudia, môže byť táto stratégia kontraproduktívna.

Dobrým príkladom stratégie zodpovednosti je štandardná e-mailová odpoveď, v ktorej sa píše: “Prosím, píšte mi, iba ak ide o niečo dôležité”. Aj napriek slovu “dôležité” vám budú prichádzať nepodstatné správy. Ak však zmeníte text e-mailu na “Ak máte dôležitú správu, prosím napíšte môjmu manželovi a on mi to oznámi”, prídú vám len skutočne dôležité správy, ak vôbec.

Ako však môžete použiť tento princíp za iných okolností? Tu je niekoľko príkladov:

  • Môžete jesť zmrzlinu, ale iba ak ju je aj váš partner.
  • Môžete použiť počítač, tablet alebo mobil, ale iba keď ho používajú aj vaše deti. Veľa ľudí si praje, aby ich deti trávili menej času používaním elektronických médií, ale často zabúdajú na obmedzenie ich používania u seba samých.
  • Predtým než urobíte nákup nad 50 eúr, zavolajte svojmu bratovi (manželovi, partnerovi…) a povedzte mu to.
  • Môžete večer pozerať televíziu, ale iba ak ste sa počas dňa venovali aj športu.

Urobte si v hlave zoznam svojich zlozvykov a vytvárajte si podobné stratégie, ako sa môžete dopracovať k ich postupnému odstraňovaniu. Držíme vám palce!