Na základe dobových záznamov sa prvý elektromobil vydal na svoju cestu v Holandsku v roku 1835 a jeho vynálezcom bol profesor Sibrandus Stratingh. Po takmer 170 rokoch sme sa posunuli do obdobia, keď by mala elektromobilita zásadným spôsobom zmeniť spôsob nášho života.

Uvedomujú si to jednotlivé štáty aj výrobcovia automobilov či dodávatelia infraštruktúry potrebnej na prevádzku elektromobilov.

Batérie v centre pozornosti

Elektromobilita sa v súčasnosti javí ako nezastaviteľný trend. Takmer všetky významné automobilky už majú alebo v krátkom čase predstavia modely s čisto elektrickým pohonom. Z globálneho hľadiska sme už v súčasnosti svedkami rapídneho znižovania cien batérií, čo výrazne ovplyvňuje aj vývoj a posilňovanie trhového segmentu produktov na uskladňovanie elektrickej energie,“ konštatuje Michal Kolimár, riaditeľ Strediska distribúcie energií v spoločnosti PPA Power DS. Čím lacnejšie sú batérie, tým efektívnejšie sú projekty zamerané na uskladnenie elektrickej energie a to opäť nahráva ďalšiemu znižovaniu cien batérií. Za posledných päť rokov výrazne klesli ceny lítiových batérií, otvárajú sa nové ložiská lítia a budujú sa nové veľkokapacitné prevádzky na výrobu batérií v USA aj v Číne. Práve od ceny úložísk elektrickej energie bude významným spôsobom závisieť aj rozvoj elektromobility.

Na mnohých výskumných pracoviskách aj univerzitách po celom svete prebieha neustály vývoj v oblasti batérií a zásobníkov elektrickej energie, ktoré sledujú niekoľko cieľov – zrýchliť nabíjanie batérií, zvýšiť nabíjací prúd, znížiť náklady na výrobu batérií a odstrániť niektoré negatívne efekty z hľadiska životného cyklu batérií. Elektromobilita je z tohto hľadiska ani nie tak záležitosťou výrobcov áut alebo ich používateľov, ako skôr výrobcov batérií a vedeckého a výskumného bádania v tejto oblasti. Elektrické auto je podstatne jednoduchšie z hľadiska výroby či údržby. Napriek tomu, že sa v minulom roku skončila na Slovensku štátna podpora pre zvýhodnený nákup vozidiel s elektrickým a hybridným pohonom, M. Kolimár neočakáva pozastavenie trendu nákupu týchto typov vozidiel. „Trend je nezastaviteľný a ak sa nenájdu nejaké zásadné negatíva používaných batérií vo vzťahu k ochrane životného prostredia, tak diskusia môže byť len o tom, koľko elektrických áut bude na cestách jazdiť o päť či desať rokov,“ konštatuje. Ministerstvo hospodárstva SR aktuálne pripravilo ďalší Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorého definitívnemu schváleniu bude predchádzať vyriešenie takmer päťdesiatich pripomienok v rámci pripomienkového konania.

Cena nabíjania – aká je pravda?

Nabíjanie automobilov s elektrickým či hybridným pohonom na verejných nabíjačkách je v súčasnosti stále drahé. Napriek tomu, že mala výstavba verejných nabíjacích staníc podporu prostredníctvom viacerých projektov Európskej únie, ceny elektrickej energie zostali na vysokej úrovni. Nabíjanie na verejných nabíjačkách bude vždy drahšie ako nabíjanie doma. Elektromobilita je typická téma, o ktorej sa medzi ľuďmi šíri veľa mýtov. A preto je dobré dať si tú námahu a vyhľadávať overené fakty,“ upozorňuje M. Kolimár.

Aká je teda pravda o cenách za nabíjanie? Pri nabíjaní z vlastných zásuviek a nabíjačiek vyjde cena elektriny približne 150 €/MWh. Plné nabitie auta Nissan Leaf, ktoré má vo svojom vozovom parku aj spoločnosť PPA Power DS, stojí cca 6 €. Naproti tomu verejné nabíjačky pri cestách dosahujú cenu aj 450 €/MWh a tu nás nabitie toho istého vozidla stojí 18 €. Pri jazde v meste jednoznačne vyhráva elektromobil nad autom so spaľovacím motorom, keď sa náklady pri elektromobile pohybujú na úrovni len 2,31 €/100 km. Na porovnanie benzínový motor dosahuje v mestskom režime náklady nad 7 €/100 km. Situácia sa však otočí v prípade jazdy po okresných cestách a diaľniciach, kde majú zatiaľ jednoznačne navrch automobily so spaľovacím motorom.

Najlacnejšie nabíjanie je doma alebo vo firme

„V porovnaní s nabíjaním elektromobilu z klasickej domovej elektrickej zásuvky čas nabíjania skráti približne na tretinu. Predstavme si napríklad, že rýchlovarná kanvica má odber 2 kW, nabíjanie automobilu zo štandardnej zásuvky v dome ide približne s rovnakým výkonom. Čiže z hľadiska zaťaženia domovej elektroinštalácie nepredstavuje nabíjanie auta žiadnu výraznejšiu záťaž. Pokiaľ chceme auto doma nabiť rýchlejšie, je vhodné použiť domovú nabíjačku, ktorá bude nabíjať s výkonom cca 6 – 6,5 kW, čo je spoločný výkon troch štandardných domácich spotrebičov, napr. práčky, kanvice, fénu,“ vysvetľuje výhody domáceho nabíjania M. Kolimár. Z tohto hľadiska nie je potrebné počítať so žiadnou zásadnou zmenou elektroinštalácie na nabíjanie elektrického automobilu.