Čo si všímajú ľudia na prvom stretnutí (aj s vami)
Čo konkrétne si všímate počas prvých pár sekúnd na stretnutí s novým človekom?
1. Dôveryhodnosť
Pri posudzovaní viacerých vlastností z tváre hercov v priebehu pár sekúnd sa ukázalo, že čas potrebný na označenie osoby ako dôveryhodnej bol u všetkých účastníkov výskumu veľmi podobný. O dôveryhodnosti človeka sa rozhodujeme už v desatine sekundy.
2. Vysoký status
Holandskí výskumníci zistili, že ľudia nosiaci oblečenie s označením značky Lacoste a Tommy Hilfiger sú hodnotení ostatnými ako majúci vyšší status než ľudia, ktorí nenosia dizajnérske značky. Vnímanie týchto ľudí sa nelíšilo v iných dimenziách ako napríklad atraktívnosť, vľúdnosť alebo dôveryhodnosť.
3. Sexuálna orientácia
Ľudia dokážu “prečítať” sexuálnu orientáciu muža v dvadsatine sekundy, čo je minimálny čas potrebný na vedomé rozpoznanie tváre. Pravdepodobne je to dôsledkom rýchleho a efektívneho kognitívneho mechanizmu na vnímanie charakteristík druhých ľudí.
4. Bystrosť
Keď sa pri konverzácii pozeráte partnerovi do očí, vnímate tým jeho bystrosť. Tá významne súvisí s vnímanou inteligenciou. Rovnako dôležitými faktormi sú však aj okuliare a expresívne rozprávanie vášho konverzačného partnera.
5. Promiskuita
V britskej štúdii sa zistilo, že ženy s viditeľným tetovaním sú vnímané ako menej atraktívne, s väčším sklonom k alkoholizmu a ako viac promiskuitné v porovnaní so ženami bez takéhoto tetovania.
6. Dominancia
Plešina nie je len pekná, ale aj mocná. Muži s oholenými hlavami sú vraj hodnotení ako viac dominantní v porovnaní s mužmi s vlasmi. Dokonca muži, ktorým boli digitálne odstránené vlasy, boli v jednom výskume vnímaní ako vyšší a silnejší než ich skutočné ja.
7. Úspech
Ak chcet vyzerať úspešne, nechajte si ušiť oblečenie na mieru. Výsledky štúdie ukázali, že pri porovnaní fotiek mužov s na mieru ušitým oblekom s mužmi s konfekčným oblekom, ľudia hodnotili mužov s na mieru ušitým oblekom ako úspešnejších. Ak si teda chcete zlepšiť imidž pri komunikácii s druhými ľuďmi, navštívte dobrého krajčíra.
8. Potenciál postupu
Nejde len o status, ktorí si ľudia všímajú pri prvom stretnutí. Dôležitý je aj potenciál zarábať a postúpiť vo svojej oblasti. Študentom boli ukázané fotky mužov oblečených buď v biznis štýle alebo v oblečení na bežný deň. Následne mali ohodnotiť, ako by sa týmto mužom darilo v rôznych profesiách. Zistilo sa, že od odmerane oblečených mužov ľudia očakávali, že budú nielen zarábať viac peňazí, ale budú mať aj rýchlejší profesijný postup.
9. Dobrodružnosť
Ľudia nečítajú informácie iba z vášho vzhľadu, ale aj zo spôsobu, akým sa pohybujete. Na posúdenie osobnosti človeka stačí vidieť iba zopár jeho krokov. Uvoľnenejšie chodenie sa ľuďom častejšie spája s extraverziou a dobrodružnosťou človeka, zatiaľ čo strnulejšia chôdza sa viac spája s neurotizmom človeka.