Tu je niekoľko rád založených na psychologickom výskume:

1. Vyhýbajte sa pokušeniam.

Ľudia, u ktorých sa zdá, že majú železnú vôlu, sa len v skutočnosti nevystavujú toľkým pokušeniam.

2. Využívajte mentálne obrazy, aby ste zmenili váš pohľad na pokušenie.

Urobte zo svojho pokušenia niečo celkom iné, po čom tak veľmi netúžite alebo je to dokonca nepríjemné. Napríklad pri prestávaní s fajčením si predstavte vždy obraz človeka, ktorý trpí rakovinou pľúc.

3. Uvažujte nad hlbšími potrebami, ktoré by mohli byť zasiahnuté nezdravým zlozvykom.

Váš každodenný výlet do kaviarne na kávu a koláčik môže v skutočnosti uspokojovať vašu potrebu porozprávať sa a vypnúť. A to sa dá aj bez kávy a sladkého pokušenia.

4. Ak ste práve hladní, chrúmajte za pochodu nejaké oriešky.

Jedenie malých jedál počas dňa je jednou z rád pri diéte. Naopak vynechávanie jedál znižuje cukor v krvi a tým tiež mentálnu silu spojenú s vašou pevnou vôľou.

5. Alebo kloktajte sladkú vodu.

Jednoduché kloktanie sladkej vody, nie jej prehĺtanie, môže spúšťať mozgové mechanizmy spojené so sebakontrolou. Kloktanie aspoň nachvíľu poblázni vaše telo, ktoré si bude myslieť, že prijímate cukor.

6. Rozptýľte sa.

Deti si často skrývajú oči alebo si spievajú, aby odolali hrozbám. Niektoré sa napríklad hrajú s hračkami, keď sú v pokušení a snažia sa ovládnuť. Nájdite si aj vy nejakú inú činnosť.

7. Vopred si naplánujte, ako sa zotavíte po neúspechu.

Nevzdávajte sa po prvom zlyhaní, radšej si vytvorte plán “ak-tak”. Napríklad “Ak nabudúce vynechám cvičenie, tak si dám na večeru iba šalát”.

8. Usteľte si každý deň posteľ.

Pozerajte sa na sebakontrolu ako na sval, ktorý môžete trénovať a posilňovať. Netlačte naňho príliš tvrdo ani príliš rýchlo. Začnite robiť malé zmeny, ktoré si vyžadujú disciplínu. Začnite napríklad tým, že si každé ráno usteliete posteľ a postupne zvyšujte svoje nároky na seba.