Poznáte tie príbehy, keď havarovalo lietadlo a niekto príde s príbehom o tom, že on aj celá jeho rodina mali byť na palube lietadla, ale zmeškali ho. V takýchto situáciách cítime nesmiernu úľavu, šťastie a predovšetkým vďačnosť za všetko, čo máme. Ale prečo to tak je, že musíme zažiť takmer stratu, aby sme sa cítili dobre?

Myšlienky na stratu alebo takmer stratu nám pomáhajú vážiť si to, čo v našom živote máme. Hoci väčšina z nás nezmeškala let, ktorý skončil tragickým nešťastím, mohli sme byť svedkami autonehody, kedy sme si uvedomili, že v danom aute sme mohli sedieť my. Alebo sme počuli o niekom, komu diagnostikovali rakovinu a pocítili sme obrovskú vďačnosť za naše zdravie. Dokonca aj niečo tak bežné ako myšlienka na to, že sme si zabudli kľúče a následne sme ich našli v našom vrecku v nás môže vyvolať úľavu a vďačnosť.

Keď niečo takmer stratíme, vyvolá to v nás pocity úľavy a vďačnosti, ale je to lepšie ako iba jednoducho myslieť na všetko, čo je v našom živote dobré? Výsledky výskumu hovoria, že áno. Čistý nález od lekára, dobré pracovné ohodnotenie, skvelé priateľstvo a zábavná dovolenka nám prinášajú mnoho šťastia – najprv. Časom však strácajú na intenzite. Čím viac na niečo myslíme, tým viac sa to stáva bežným. Čím lepšie rozumieme pozitívnej udalosti, tým menej nás robí šťastnými myšlienka na ňu. Potenciálne straty sú však takými silnými zážitkami, pretože nás robia živými, zdravými a šťastnými, čo je menej bežné a vysvetliteľné a preto viac prekvapujúce.

Čo si myslíte, že by vás urobilo šťastnejšími? Myšlienky na to, ako ste stretli vášho partnera, začali ste spolu randiť a dali sa dokopy alebo myšlienky na to, že ste nikdy nemuseli stretnúť vášho partnera,  nikdy ste nemuseli začať spolu randiť a nikdy ste sa nemuseli dať dokopy?

Podľa súčasnej štúdie účastníci výskumu predpokladali, že myšlienky na to, ako stretli svojho partnera by ich urobili spokojnejšími s ich vzťahmi ako myšlienka na to, keby nikdy nestreli ich partnera. Avšak opak je pravdou. Účastníci, ktorým bolo pridelené, aby mysleli na druhú možnosť, boli po úlohe viac spokojní s ich vzťahmi ako účastníci mysliaci na to, ako stretli svojho partnera.

“Mentálne odrátanie” pozitívnych udalostí z nášho života nám môže pomôcť uvedomiť si, akí sme šťastní. A nemusí ísť iba o zmeškaný let, ktorý skončil katastroficky. Nabudúce, keď budete myslieť na vaše rodinné šťastie, skúste si predstaviť, ako by ste sa cítili, ak by ste žili na mieste bez vašich blízkych.