Urobte niečo nečakané – venujte práci menej času. Znie to síce zvláštne, ale menej času venovanému práci môže zvýšiť vašu produktivitu. Väčšie množstvo požiadaviek často kompenzujete tvrdšou prácou počas dlhšej doby. Namiesto toho potrebujete šikovný systém, ktorý vám umožní urobiť viac práce za hodinu. A aby ste to urobili, potrebujete odstrániť aktivitu, ktorá zahmlieva vašu myseľ a spomaľuje vás – multitasking.

Ľudský mozog nie je stavaný na robenie viacerých úloh súčasne. Keď robíte dve veci naraz, váš mozog prepína kontext. Keď prestanete robiť úlohu 1, aby ste začali pracovať na úlohe 2, musíte si mentálne poznačiť, čo ste robili a kde ste skončili, keď sa potom vrátite po dokončení druhej úlohy k tej prvej. Tento mylný reťazec udalostí sa nazýva prepínanie kontextu a rovnako ako počítač sa aj mozog spomaľuje, keď od neho žiadate viac úloh naraz.

Veľa ľudí žije v takomto zmiešanom nastavení, kedy nie sú plne sústredení na prácu, ale nie sú ani úplne vypnutí. To ich spomaľuje, vyčerpáva a vysáva to z nich energiu. Ste jedným z nich? Tu sú príznaky:

Pracujete až kým nie ste rozptýlení, potom začnete novú úlohu až kým sa vaša pozornosť opäť nerozptýli. Máte problémy so sústredením.

Stále robíte viac vecí naraz a nikdy úplne nevypnete. Ste na večeri s priateľmi a rozprávate o práci, ste doma s rodinou a kontrolujete si e-maily. Nikdy si úplne neoddýchnete, takže sa cítite stále unavení.

Nerobíte si prestávky. Máte tendenciu pracovať na úlohe až kým nie je celkom dokončená. Ignorujete svoje mentálne nápovedy, ktoré značia únavu, rýchlejšie sa vám míňa mentálna energia. Keď sa vaša koncentrácia vyparí, nemáte energiu na reštart, takže sa zaseknete v zmiešanom nastavení.

Telo má vybudovaný prirodzený cyklus práce a oddychu. Bežec, ktorý beží bez oddychu, si zničí svoje telo, ale bežec, ktorý prehnane oddychuje, bude slabý. Riešením je bežať tak, aby ste telu spôsobili mierny stres a potom mať obdobie oddychu, kedy sa telo zotaví a zosilnie. Tajomstvom osobného úspechu je pracovať podobným spôsbom. Ak pracujete bez prestávok, vyčerpáte sa. Ale ak “vypnete” na príliš dlho, váš výkon bude slabší. Aby ste maximalizovali svoj výkon, nastavte si svoj čas na 90-minútové pásma, po ktorých nasledujú 30-minútové prestávky.

Pokúste sa začať prvých 90 minút sústredenej práce čo najskôr počas dňa. Počas nasledujúcej prestávky zmeňte činnosť. Odíďte od vášho pracovného stola, nemyslite na prácu, odpojte sa a vyventilujte. Keď sa vrátite späť k práci, mali by ste sa cítiť opäť nabití energiou.

Ak počas dňa stihnete štyri pásma sústredenia sa na prácu, budete mať poriadne odpracovaných 6 hodín, čo je určite lepšie, ako pracovať 8 hodín neefektívne. Vaše myšlienky budú jasnejšie, pretože budete sústredení, budete cítiť viac energie, pretože nebudete strácať čas robením viacerých úloh naraz. A v konečnom dôsledku urobíte za menej času oveľa viac práce.