Všetko sa nám predsa zúročí vo vyššom veku a ten, kto začína vo vyššom veku môže začať žiť lepšie. Cesta k zdravému životnému štýlu je pre niektorých náročná, ale ak s ňou začnete a prekonáte pár počiatočných kríz, stane sa vašou neodmysliteľnou každodennou súčasťou.

Návod na dokonalú stravu pre všetkých neexistuje. Sme zaplavení šírením “zaručených právd” o zdravej strave z každej strany, ale pozor na to. Veď predsa každý z nás sme individualita a tak nám môže byť prospešné a zdravé niečo iné. Určite aj vy máte v okolí ľudí, ktorí môžu bez výčitiek zjesť napríklad zmrzlinu, pizzu atď.. a napriek tomu sú stále fit, alebo naopak ľudí, ktorí sú vegetariáni / vegáni a stále nejako bojujú s nadváhou.
Dôležité je spomenúť, že dnešný rýchly spôsob života nás často obmedzuje a nedovoľuje sa nám zamyslieť nad tým, ako sa správne stravovať. Začnite si vyberať potraviny po ktorých sa cítite dobre a ľahko. Všímajte si aké potraviny dávate do nákupného košíka a sledujte ich obsah (nutričné ​​zloženie). Podstatné je samozrejme množstvo, pravidelnosť, kvalita a pokoj pri konzumácii jedla.

1. Diéta nie je riešenie
Diéty nám na istý čas môžu pomôcť, ale nie je to dlhodobé riešenie. Investujte radšej dlhšiu dobu do postupnej a celkovej premeny v strave. Začnite malými krokmi, ktoré vydržia dlhodobo. Napríklad po malých čiastkach zaraďte do jedálnička zeleninu a odstraňujte pomaly to nezdravé. Zmena môže začať napríklad s odstraňovaním nezdravých príloh, ako sú hranolky za pečený zemiak.

2. Vytlačte rafinovaný cukor z jedálnička na maximum
To znamená priemyselne spracovaný cukor, pri ktorom sa strácajú všetky živiny. Cukor síce predstavuje zdroj energie, ale mali by sme ho získavať prirodzene napríklad z ovocia (fruktóza). Ľudia si väčšinou myslia, že cukor je hlavne v zákuskoch, čokoláde, džemoch, ale oveľa menej si však uvedomujú, alebo skôr neuvedomujú, že cukor je v skrytej forme aj v iných výrobkoch, ako sú napríklad salámy, kečup, alkohol, polotovary, ale aj v ranných zapekaných cereáliách, v tvarohových dezertoch.

Náhrada za rafinovaný cukor môže byť: med bez pridaného cukru, rôzne druhy sirupov (ryžový, javorový, Agávový, datľový, slivkový ….), Cukor z kokosového kvetu, fruktóza, stévia.

3. Ak chcete schudnúť, musíte jesť menej
Mať plné taniere zdravého jedla spôsobí zbytočne preplnenosť žalúdka a telo nebude zvládať jedlo vo veľkých množstvách rýchlo stráviť. Naučme sa dávať si primerané porcie jedla.
To isté platí aj v prípade doplnkov v strave, ako napríklad proteínový nápoj / tyčinka po tréningu. Ak sa budeme nalievať litrami proteínu denne, tak nám môže začať váha stúpať nahor aj napriek zdravej strave, ktorú máte počas dňa.

4. Pite viac vody
Ochutené vody, sladené nápoje, džúsy, nahraďte vodou, minerálkou, čajom bez cukru.

5. Jedzte skutočné jedlo
To znamená vyhýbať sa polotovarom a dať prednosť čerstvým vhodne upraveným potravinám. Normálnu stravu nenahradzujte výživovými doplnkami.
Nezabúdajte na zdravé Omega 3 mastné kyseliny – sem patria zdravé tuky ako napríklad ryby, orechy, ľanový olej, kokosový olej. Týchto tukov sa všeobecne konzumujte málo.

6. Nájdite si čas na jedlo, jedzte pomaly a jedlo si vychutnajte :)

Do zdravého životného štýlu patrí:
– Zdravá strava
– Pohybové aktivity
– Nefajčiť
– Limitovaná konzumácia alkoholu
– Spánok, oddych, relax
– Pozitívny pohľad na svet

Prečítajte si viac na www.selfstyle.cz