Sociálni psychológovia majú na základe mnohoročných skúseností, experimentov a výskumov jasno – ľudia nerobia len kvôli peniazom. Dôležitými premennými, ktoré rozhodujú o tom, či je človek so svojou prácou a teda aj so životom spokojný a nechce
zmenu, sa nedajú kúpiť za peniaze. Pretože ide o pocity – o to, že si nadriadení všímajú jeho prácu, výkon, ale aj jeho prežívanie, že reflektujú na jeho rodinné či iné pomery a že ho spravodlivo odmeňujú pochvalou a záujmom. „Ak sa človek cíti cenný, cenený a všimnutý, potom zo seba vydá to najlepšie,“ hovorí Elliot Aronson, jeden z najrenomovanejších sociálnych psychológov na svete a emeritný profesor na University of California v meste Santa Cruz.

Cenné benefity

Ľudí netreba upodozrievať z prospechárstva, pod vplyvom vývoja spoločnosti si však často kladú otázku: „Čo z toho budem mať?“ V prípade uchádzania sa o zamestnanie, alebo rozhodovaní, či zotrvá v tom súčasnom, si tiež človek túto otázku kladie. Chce benefity.
V podobe výhod, ktoré mu uľahčia život, ale zároveň znamenajú, že zamestnávateľovi na ňom záleží. „Áno, benefity sú jedným z rozhodujúcich faktorov, na základe ktorých sa kandidát rozhoduje, či ponúkanú prácu prijme alebo nie. A podobne zamestnanci spokojní s prácou aj benefitmi si nehľadajú novú prácu, pretože na to nemajú dôvod,“ potvrdzuje aj Dominika Miklášová, HR riaditeľka spoločnosti Endered, svetového lídra v kartových a poukážkových systémoch a riešeniach v oblasti stravovania, benefitov a motivácie zamestnancov.

Voľno, voľno, voľno

Dobrý zamestnávateľ hľadí pri výbere benefitov na skladbu svojich zamestnancov. Starší ľudia sa až tak nepotešia permanentke do fitness centra a bezdetní nedokážu oceniť preplácanie takzvanej OČR – ošetrovania člena rodiny – teda dní, kedy sa rodič doma stará o choré dieťa. „Ideálne je, keď je portfólio benefitov široké a každý zo zamestnancov si ho vyskladá podľa svojich potrieb a preferencií,“ myslí si D. Miklášová z Endered. Podľa skúseností tejto spoločnosti sú medzi zamestnancami mimoriadne obľúbené benefity ako voľno navyše, preplácanie práceneschopnosti, či príspevok do tretieho piliera dôchodkového sporenia.

Jesť potrebujú všetci

Zabezpečenie jedla a pitného režimu patrí medzi povinnosti zamestnávateľa, ktoré mu vyplývajú zo Zákonníka práce. Dlhodobo sa diskutuje o výhodách a nevýhodách stravných lístkov. Trend sa však zastaviť nedá a je jednoznačný – pred papierovými stravnými lístkami na celej čiare vyhráva elektronická stravovacia karta Ticket restaurant s najširším pokrytím na trhu. „Je to mimoriadne atraktívny benefit, pretože na rozdiel od lístkov je veľmi pohodlný. Nič netreba počítať, doplácať, stačí priložiť bezkontaktnú kartu a užívate si obed s kolegami. Jej súčasťou je aplikácia v smartfóne, kde vidíte históriu všetkých transakcií, viete si zmeniť PIN, zablokovať kartu v prípade odcudzenia a vďaka geolokácii si tiež viete pozrieť zoznam všetkých prevádzok v okolí, kde kartu akceptujú,“ vysvetľuje HR riaditeľka z Edenred. Napriek tomu, že s kartou sa dá robiť veľa takzvaných smart úkonov, dobre si na ňu zvykli aj zamestnanci vo vyššom veku. „Spočiatku boli opatrní, zvažovali, či by predsa len neboli výhodnejšie lístky. Dnes to už nikto nerieši, pretože karta je praktická a zamestnanci ju radi používajú.

Oceňovanie kolegov

V každom prieskume ľudských zdrojov zameranom na spokojnosť zamestnancov a na odmeňovanie vyjde, že ľudia ako soľ potrebujú okrem benefitov aj už spomínané všimnutie si – aby neboli číslo, jeden z milióna, aby boli vnímaní ako živé ľudské bytosti. „Ľudia robia kvôli finančnému ohodnoteniu, ale základné „ako sa máš“ , „ahoj“a „well done“ vytvára vzťahy a zvyšuje angažovanosť. Môžete dať ľuďom nekonečno benefitov, ak chýba ľudský faktor poďakovania a pochvaly, budú nespokojní a budú si hľadať uplatnenie a ocenenie inde,“ je presvedčená D. Miklášová.

Na zastavanie sa pri zamestnancovi a opýtanie sa, ako sa má, ešte nikto nevymyslel žiaden smart systém. A snáď ani nevymyslí, lebo človečina je človečina. No ďalšie cesty „všimnutia si“ už môžu byť smart, teda jednoduché tak pre toho, kto hodnotí, ako aj pre toho, kto rozhoduje o tom, ako hodnotenie ocení. Dá sa to dosiahnuť cez najrôznejšie cielené aktivity, v rámci ktorých majú kolegovia pravidelne alebo občasne oceniť iného kolegu, poukázať na to, keď urobí niečo výnimočné a následne sa to môže prejaviť aj na finančnom ohodnotení.

Zdravie a vzdelávanie

Investíciou do zamestnanca, ktorá sa niekoľkonásobne vráti, je investícia do jeho zdravia. Obľúbení zamestnávatelia využívajú ovocné alebo zeleninové dni, kedy každý zamestnanec dostane peknú kôpku zdravého ovocia a zeleniny, prípadne šťavy či smoothie. Ďalej prispievajú zamestnancom na špecializované vyšetrenia, majú zmluvu s konkrétnym poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, organizujú spoločné športové podujatia a prispievajú na individuálne športové vyžitie svojich zamestnancov – čo sa dá napríklad tiež prostredníctvom spomínanej karty Ticket.
Súčasťou dobrej zamestnaneckej stratégie, benefitom a zároveň investíciou, je investícia do vzdelávania zamestnancov, či už vo forme angličtiny, ktorá môže byť pre začiatočníkov, ale aj pokročilých, tak vo forme akéhokoľvek kurzu, ktorý nejako súvisí s prácou, ktorú človek vykonáva,“ hovorí riaditeľka ľudských zdrojov zo spoločnosti Endered. „Každý zamestnávateľ, ktorý si váži angažovaných zamestnancov, musí poznať ich názory. Aj na benefity. Preto je dôležité sa kolegov na ich názory pýtať. Či už vo forme prieskumu, alebo prostredníctvom rôznych stretnutí s kolegami. Môžete tak získať množsvto cenného materiálu, s ktorým sa dá ďalej pracovať. Možno sa nepodarí uspokojiť úplne všetkých na 100%, ale určite sa podarí priblížiť k ideálu,“ uzatvára D. Miklášová.

Benefity, ktoré robia zo zamestnávateľa dobrého zamestnávateľa

  • elektronická stravovacia karta
  • dovolenka navyše
  • preplácanie PN, OČR
  • prispievanie do tretieho piliera dôchodkového sporenia
  • programy pre zdravie
  • vzdelávacie programy
  • ocenenie nadpráce alebo výnimočnej práce