Väčšinou sú diéty založené na sile vôle. Keď ostatní ľudia vyzerajú, že by potrebovali schudnúť, často si myslíme, že im chýba vôľa alebo sú jednoducho leniví. Nie je to vždy príčinou. Pravdou je, že málokto má dostatok vôle odolávať lákavým potravinám, v prípade, že sú stále nimi konfrontovaní. To nie je len náš názor: Je to záver brilantnej, veľmi ľahko čitateľnej a vedecky podloženej knihy Traci Mannovej s názvom Tajomstvo z potravinového laboratória: veda o chudnutí, mýtus silnej vôle, a prečo by ste nikdy nemali už nikdy držať diétu.

Nižšie sa s vami podelíme s jej deviatimi najlepšími stratégiami pre skutočné dosiahnutie toho, čomu sa hovorí “your leanest livable weight” bez diéty alebo použitia mýtickej vôle.

Po prvé, genetika určuje veľkú časť našej hmotnosti, takže to je limit, koľko pravdepodobne schudneme alebo priberieme. Po druhé, okolnosti a situácie často ovplyvňujú váhu. Musíme riadiť naše životné prostredie a naše spôsoby myslenia, nie naše chute.

  1. V prvom rade zelenina.

Začnite každé jedlo zeleninou, ako je šalát. Uistite sa, že máte pred sebou na tanieri len zeleninu. Ak váš šalát leží vedľa košíka s chlebom, nie je to fér súboj. Mannová tomu hovorí: “Byť so zeleninou osamote”.

  1. Sprístupnite si zdravé potraviny.

Pripravte si zdravé potraviny vopred, aby sa dali iba jednoducho vybrať a zjesť. Napríklad, presuňte ich do prednej časti chladničky. Zožeňte si produkty, ktoré nevyžadujú žiadne krájanie, štvrtenie, alebo varenie, ako napríklad hrozno. Niektoré zdravé veci, ktoré majú vyššie nároky na údržbu, rovnako ako veľa druhov zeleniny, nakrájajte všetky na plátky alebo kocky a pripravte na neskoršie varenie, ihneď ako si ich prinesiete domov z obchodu.

  1. Spravte z nezdravých potravín nevyhovujúce .

Uložte potraviny, ktoré nie sú úplne zdravé tak, aby ste si ich v chladničke len tak ľahko nevšimli a potom chytili a zjedli. Držte ich v zadnej časti chladničky alebo komore. Dajte ich do nádob, ktoré nie sú priehľadné. (Už ste počuli o veľkom experimente na Google? Kedy cukríky M&M boli presypané z priesvitných nádob do nepriehľadných a dvetisíc zamestnancov spoločnosti v priebehu siedmich týždňov spotrebovalo o tri milióny menej kalórií z cukríkov, než mali predtým?).

  1. Naučte sa pracovať s vaším jedlom.

Vezmite malé množstvo z nádoby a dajte ho do malej misky. Potom nádobu zavrite a dajte ju preč. Ak budete chcieť viac, budete musieť celý proces opakovať. Tento proces funguje preto, že sme z časti trochu leniví a dokonca aj najmenšia prekážka umiestnená medzi nami a našou stravou môže znížiť zjedené množstvo. Ak použijete menší tanier a naplníte ho, máte pocit, že jete viac jedla, a tým sa budete cítiť plnší oveľa skôr. Tento trik dokonca funguje, aj keď o ňom viete.

  1. Dajte zdravým potravinám nové prídavné mená.

Nemyslite na zdravé potraviny ako na zdravé! Bude vás to nútiť menej ich jesť. Myslite na ne aj inými spôsobmi, ktoré sú pre vás viac atraktívne, napríklad ako na chladný a osviežujúci čerstvý ovocný šalát, ktorý počas horúceho letného dňa výborne chutí priamo z chladničky; aké je jablko sladké a chrumkavé; ako vás napĺňa jesť paradajky, ktoré ste si sami vypestovali; alebo akí ste boli bystrí, keď ste hľadali najlepšie vyzerajúce brokolicu zo všetkých rôznych ponúk na trhu poľnohospodárov.

  1. Myslite abstraktne.

Nemôžete vždy kontrolovať, čo je pred vami. Keď ste konfrontovaní s niečím lákavým, pokúste sa o tom premýšľať abstraktne skôr než sa sústrediť na to, ako dobre to vyzerá, alebo ako vôňa čerstvo upečeného jedla zaváňa vzduchom. Počuli ste o slávnej štúdii, v ktorej deti mohli získať naraz dva marshmallows len vtedy, ak by mohli len chvíľu počkať kým sa vrhnú na ten pred nimi? Deťom sa darilo oveľa lepšie, keď mysleli na sladkosť ako na „nafúknutý biely oblak” skôr, než na báječný pôžitok.

  1. Pripravte si mechanizmy, ktoré pomôžu pokušenie reálne zvládať.

Ak viete vopred, že budete chodiť na miesta pokušenia (ako je napríklad párty s lahodnými chuťovkami), majte pripravený plán, ale nie taký, ktorý je založený na odmietaní! Nehovorte si: “Ak sa tam mám prechádzať medzi niekoľkými rôznymi druhmi predjedál, ja jednoducho nepôjdem nikam.” Pamätajte si, že vôľa nie je súčasťou programu. Namiesto toho, dovoľte samému sebe, že môžete mať jeden z každého z nich.

  1. Poznať svoje slabiny … a vytvoriť plán, ako ich obísť.

Ste presvedčení, že si musíte vždy vziať čokoládovú tyčinku, keď ste v supermarkete? Vyhľadajte uličku bez sladkostí, alebo si objednajte vaše potraviny online. Otočte tieto stratégie vyhýbania sa do návykov, ktoré budete dodržiavať dlhodobo aj bez premýšľania.

  1. Vychutnajte si jedlo.

Je jedno čo práve jete, venujte pozornosť tomu, aké je to úžasné. Nenechajte sa zmiasť tým, čo vidíte na fotkách vo vašom notebooku alebo telefóne. “Nielenže vychutnávanie vedie k väčšiemu pôžitku z jedla, ktoré jete, ale existuje aj dôkaz, že ak si jedlo naozaj vychutnávate, môžete sa uspokojiť aj s menšou porciou.”