V dlhodobých štúdiách psychológovia skúmali úspešné aj neúspešné páry, aby spozorovali najčastejšie výzvy, ktorým ľudia čelia. Včasným podchytením problémov môžete prejsť týmito výzvami predtým, než nadobudnú neprekonateľné proporcie.

1. Nezdravo považujete vášho partnera za samozrejmého.

Keď vzťah zreje, začneme sa naňho prirodzene viac spoliehať a brať ho ako bežnú súčasť nášho života. Z času na čas by sme si však mali položiť otázku, aký by bol náš život bez partnera. Čo by to znamenalo pre naše šťastie a pohodu? Je veľmi ľahké stratiť ľudí, ktorí sú nám najbližší a od ktorých očakávame, že pri nás budú, nech sa deje čokoľvek. Ak budete brať vášho partnera za samozrejmosť, je možné, že si nájde niekoho, kto mu bude venovať viac pozornosti ako vy.

2. Prehnane málo považujete vášho partnera za samozrejmého.

Rovnako neproduktívne je, keď máte neustále obavy o to, či má váš partner o vás záujem. Úzkostlivá pripútanosť robí ľudí závislými na ich partneroch. To, či má o vás partner záujem, sa dá vyčítať aj z jeho správania, nemusíte sa na to stále vypytovať. Všímajte si, či vám partner nezabúda zavolať alebo napísať správu, či je ochotný robiť pre vás láskavosti alebo či je milý k vašim blízkym.

3. Nechávate tajomstvá prekĺznuť mimo vášho vzťahu.

V každom blízkom vzťahu by mali existovať hranice tajomstva. Váš partner má vo vás dôveru a keby sa dozvedel, že ste prezradili niečo, čo malo zostať iba medzi vami dvoma, pravdepodobne by sa cítil zradený a ponížený. Informácie sa dnes šíria veľmi rýchlo a nikdy neviete, kto koho pozná a aká je šanca, že sa dvaja ľudia stretnú. A ak vyjde partnerovo tajomstvo napovrch, hneď bude vedieť, kto to zapríčinil.

4. Sťažujete sa na vášho partnera každému okrem vášho partnera.

Všetci si vieme predstaviť, ako by sme chceli “prerobiť” nášho partnera. Namiesto toho, aby sme to povedali priamo nášmu partnerovi, však chybne zdieľame našu nespokojnosť s kýmkoľvek, kto nás počúva. Ak partnerovi nepoviete priamo, čo vás trápi, je nepravdepodobné, že sa zmení niečo v jeho správaní. Neustálym zameriavaním sa na to, čo vám na partnerovi vadí, sa pre vás stáva ťažším vidieť aj partnerove kvality.

5. Zapínate pasívne-agresívny spínač.

Je množstvo spôsobov, ako sa prejavuje pasívno-agesívne správanie vo vzťahu. Môže ísť o časté zabúdanie na partnerove prosby alebo o súhlas s návrhom, ktorý sa vám nepáči. Takto nedávate svojmu partnerovi možnosť pochopiť, ako sa cítite, čím uzatvárate cestu komunikácii. Hoci považujete za jednoduchšie s partnerom súhlasiť ako sa hádať, nie je to správne. Ak sa takto správate k partnerovi napriek tomu, že v iných veciach ste dôslední, mali by ste sa zamyslieť nad tým, čo vás skutočne trápi a s partnerom sa o tom porozprávať.

6. Neustále sa vypytujete na váš vzťah.

Neustále obavy o váš vzťah a nesprávne vysvetľovanie si partnerovho správania vás môžu priviesť do šialenstva. Keď sa príliš často pýtate partnera na váš vzťah, vyjadrujete tým svoje pochybnosti o budúcnosti vzťahu. Ak máte v hlave neustále plán B, váš partner to môže cítiť ako nedôveru a v budúcnosti sa môže stať zánik vzťahu pravdepodobným.

7. Neberiete vášho partnera vážne.

Keď rozmýšľate nad dôležitými ľuďmi a aspektami vášho života, kam by ste zaradili vášho partnera? Možno budú na prvom mieste vaše deti, ale nie je dôležité rozhodnúť sa, kto je viac dôležitý. Dôležité je získať vhľad do toho, kam patrí váš partner vo vašich životných cieľoch. Ak je veľká medzera medzi vašimi deťmi, rodinou priateľmi a vašim partnerom, bude sa cítiť podceňovaný. A bude to vidieť aj na vašom správaní k nemu, keď sa stretnete s viacerými známymi a jemu nebudete venovať takmer žiadnu pozornosť.

8. Vzdávate sa vášho partnera.

Každý prechádza v živote určitými výzvami. Môže ísť o stratu práce, zdravotné problémy alebo rôzne závislosti. V týchto ťažkých časoch potrebuje váš partner cítiť od vás podporu a dôverovať vám. Buďte teda pri ňom, vypočujte ho, zdieľajte s ním jeho pocity a nevzdaľujte sa mu, pretože vás najviac potrebuje, aj keď si to často neprizná.

9. Cítite sa beznádejne.

Rovnako ako ste konfrontovaní s individuálnymi výzvami, ako pár tiež čelíte mnohým problémom. Je veľa dôvodov, pre ktoré sa môžete cítiť beznádejne, počnúc neverou, rozdielmi v osobnostiach, životnom štýle či hodnotách. Ľudia v sebe rozvíjajú beznádej rôznymi kognitívnymi skresleniami. Napríklad pocitom, že čo je zlé teraz, bude zlé navždy alebo že život by mal byť ľahký a bez obáv. Zamerajte sa radšej na to, čo je vo vašom vzťahu dobré a pracujte na tom.