Aj vám sa stáva, že urobíte čokoľvek, len aby ste nemuseli vybaviť tú náročnú úlohu? Inšpirujte sa radami psychologičky Alice Boyes uverejnenými v Psychology Today ako čo najefektívnejšie využiť ,,voľný“ čas, ktorý si vytvoríte prokrastináciou. Rady vám navyše pomôžu s prípravou na zvládnutie veľkých úloh, ktoré už dlhšie odkladáte.

1. Splňte malé úlohy, ktoré ste odkladali.
Niekedy pri odkladaní hrozivých veľkých úloh, všetky ostatné malé úlohy, ktoré ste posúvali predtým, sa zrazu zdajú príťažlivejšie a dosiahnuteľné. Odstránenie niektorých malých úloh vám pomôže vyčistiť váš duševný priestor pre hlavnú prácu. A naviac, malé úlohy odškrtnuté v zozname vám môžu dať impulz a možno aj energiu práve na to, čo potrebujete riešiť ako najväčšiu úlohu. Dotiahnutie malých úloh do konca vám posilní aj sebavedomie, čo vám dá istotu, ktorú potrebujete na väčšie a skľučujúcejšie úlohy.

2. Spravte si modré alebo zelené mikro-pauzy.
Skúste krátke “modré” (pri vode) alebo “zelené” (medzi stromami) mikro-prestávky. V prírode naozaj môže stačiť 5-10 minút na zrelaxovanie od úzkosti a vyčistenie si hlavy. Môžete sa tak lepšie sústrediť na riešenie zložitejších úloh.

3. Vykonajte vklad na účet vášho vzťahu.
Teraz nehovorím o peniazoch. Hovorím o investovaní nejakej emocionálnej energie do vášho vzťahu. Napríklad bozkávanie svojho manžela, alebo priateľský rozhovor s vplyvným kolegom. Vyberte časovo nenáročný cieľ, ktorý posilní váš vzťah s niekým, kto je vo vašom živote dôležitý. Napríklad, informujte sa o projekte svojho kolegu, čo by mohlo viesť k rozhovoru o nápadoch, ktoré by mohli povzbudiť vaše vlastné myslenie. Ukladanie do týchto „vzťahových bankových účtov“ umožňuje vykonávať výbery aj neskôr, napríklad pri riešení náročných úloh a situácií.

4. Doprajte si dávku pozitívnych emócií.
Krátke (a to je kľúčové slovo) videoklipy, ktoré sú zábavné, povznášajúce, inšpirujúce môžu zvýšiť vaše pozitívne emócie a pomôcť natankovať nové sily. Napríklad veľmi inšpirujúce sú tzv. TED talk alebo zaujímavé videá, ktoré zdieľajú vaši priatelia na Facebooku.

5. Skúste „off-topic“ čítanie alebo počúvanie.
Aké čítanie dáva iskru vášmu mysleniu? Skúste počas prokrastinovania čítať články alebo blogy aj mimo vášho odborného zamerania. Môžu vám ponúknuť veľa podnetov aj o tom, čo ľudí najviac zaujíma a pomôžu vám vo vašej práci.

6. Zdriemnite si.
Nie každý si rád zdriemne, alebo nemôže, keď práve chce. Ale stojí to za pokus, pretože zdriemnutie si obnoví vaše emocionálne zdroje. A možno po prebudení zistíte, že ste pripravený vziať na seba úlohu, ktorá vyzerala byť skľučujúca tesne predtým, než ste si šli ľahnúť.

Držíme palce!