Jeden z najťažších životných emocionálnych situácii je konflikt. Či už s niekým, koho milujete, kým pohŕdate alebo ho vôbec nepoznáte, konflikt môže zvýšiť úzkosť, krvný tlak aj pocit nepohodlia. Niektorí ľudia idú do krajnosti, aby sa vyhli konfliktu akéhokoľvek druhu, zatiaľ čo iní sa zdajú byť pripravení argumentovať kedykoľvek a ihneď. Ak ste niekde medzi, rovnako ako väčšina ľudí, ktorí  sa nechcú hádať, je lepšie byť v prípade potreby pripravený.

Ako si teda nakloniť konflikt na svoju stranu? Prečítajte si 6 kľúčových nástrojov na vyhrávanie konfliktov od americkej profesorky psychológie Susan Krauss Whitbourne:

A majte na pamäti – víťazstvo v hádke nemusí nutne znamenať, že ste jediný, kto má pravdu. Ak je vaším cieľom vyriešiť konflikt, potom “vyhrať” by mohlo znamenať aj “porážku”.

1.       Poznajte svoje fakty.

Koľkokrát ste chceli dosiahnuť svoje, aj keď išlo o úplnú banalitu, aby ste nakoniec zistili, že akonáhle ste to dosiahli, tak ste sa vlastne mýlili? Najmä ak vás niekto vyzve a len preto, že nechcete byť porazený,  budete sa držať svojich zbraní aj naďalej. To nie je ideálny spôsob, ako vyhrať (alebo začať) konflikt. Zastavte sa nachvíľu a zvážte svoj záujem.

2.       Buďte pripravení na pohľad inej osoby.

Nemusíte súhlasiť s protivníkom, aby ste videli jeho perspektívu. Avšak, ak chcete vyhrať hádku, musíte byť schopný vidieť svet tak ako váš súper. Vstup do duševného sveta tých, čo s vami argumentujú vám umožní zistiť, čo ich ovplyvňuje. Možno, že sa cítia ohrození, úzkostliví alebo naštvaní. Možno vedia niečo, čo vy nie. V každom prípade prejavenie empatie zníži tlak diskusie a umožní, aby ste dospeli k riešeniu.

3.       Ak nemôžete byť vnímavý,  aspoň sa tvárte, že to tak je.

Stať sa defenzívnym je jedným z najhorších spôsobov, ako vyhrať hádku. Nedovoľte, aby váš súper mal pocit, že ste rezignovali bez ochoty zvažovať alternatívy. Ak druhej strane ukážete postoj s premysleným pohľadom na vec, potom sa riešenie, ktoré navrhujete, zdá byť oveľa rozumnejšie. Okrem toho, môže váš súper prejsť na vašu stranu bez toho, aby ste museli robiť niečo iné, než počúvať. Tým, že necháte svoje súpera hovoriť, môžete dosiahnuť, aby sa situácia prirodzene vyriešila sama.

4.       Udržujte svoje emócie pod kontrolou.

Z prieskumov je jasné, že emócie hrajú dôležitú úlohu v konflikte tým, že menia pohľad na situáciu. Okrem toho prieskum tiež poukázal na to, že schopnosť regulovať svoje emócie je rovnako dôležitá. Ak stratíte trpezlivosť, znepriatelíte si svojho protivníka, ktorý bude ďalej zvyšovať svoj ​​hnev a proces sa môže viac vystupňovať. Nebojte sa, že sa budete zdať slabý tým, že sa upokojíte uprostred konfliktu, získate body tým, že zvládate sebaovládanie. A dokonca, hádka môže skončiť hneď na mieste potom, čo ste obaja zaujali inú perspektívu.

5.       Zostávajte v nádeji, že hádka môže byť vyriešená.

Hádky podľa definície zahŕňajú negatívne emócie. Uprostred hlučnej debaty môže byť ťažké predstaviť si samého seba ako z toho vychádzate von s neporušenou dôstojnosťou. Avšak, vyvolanie pocitu nádeje umožňuje premýšľať jasnejšie, čo vedie k možnosti, že môžete vyhrať silou logiky. Ako prieskum poukazuje – nádej umožňuje “prísť s kreatívnym riešením sporu v jadre konfliktu”. Inými slovami, môžete uvidieť ako vyviaznuť z toho, čo sa zdá byť uzamknutým kruhom, akonáhle uveríte, že existuje cesta von. To je to, čo sa deje v bežnom riešení problémov, kedy myslenie mimo krabicu môže pomôcť všetkým stranám dospieť k riešeniu. A takzvaný “aha!” moment v hádke môže viesť rovno k víťazstvu.

6.       Rešpektujte svojho súpera.

Mnoho konfliktov nemá jasného víťaza: Môžete dosiahnuť svoje, ale váš vzťah alebo situácia bude na tom horšie. Úspešný konflikt vo vzťahu zostáva roztrieštený. Nedovoľte, aby to viedlo k pochybnostiam o celom základe vzťahu. Z rovnakého dôvodu, neurážajte alebo nezhadzujte svojho súpera. Aj v prípade, že fyzická osoba je niekto, koho už nikdy neuvidíte, je stále dôležité ukázať, že v spore nemyslíte na “​​nič osobného”.