Počuli ste už o emočnej hygiene? Rovnako ako sa denne v rámci dentálnej hygieny staráte o čistenie zubov alebo v rámci fyzickej hygieny o očistu tela, emočná hygiena je uvedomovanie si vlastného psychického zdravia a monitorovanie utŕžených emočných rán.

Realitou však je, že väčšina ľudí všetku svoju pozornosť venuje fyzickému zdraviu. Na udržanie psychického zdravia im už nezostáva čas ani kapacita.

Zamyslite sa, koľko dobrých návykov ste si počas rokov vypestovali na zlepšenie svojho telesného zdravia? Diéty, cvičenia, sebavyšetrenia rakoviny prsníka či semenníkov, ročné lekárske prehliadky, lieky,…A koľko dobrých návykov ste si vytvorili na zlepšenie svojho psychického zdravia?

Máte vytvorený základný systém zachytávania psychických rán tak, aby vaše sebavedomie čo najmenej trpelo? Poznáte dôsledky negatívneho vnútorného dialógu na vlastnú emočnú odolnosť? Viete sa vymaniť zo zacykleného toku myšlienok okolo nejakej stresujúcej udalosti? Je veľká šanca, že väčšina z vás odpovie nie.

Na začiatok si osvojte päť základných rád na zlepšenie emočnej hygieny:

1. Venujte pozornosť svojej emočnej bolesti

Je to jednoduché – keď vás niečo bolí na tele a po pár dňoch bolesť nezmizne, pravdepodobne podniknete kroky na uzdravenie. To isté by ste mali urobiť pri psychickej bolesti. Ak pociťujete emočnú bolesť niekoľko dní po sebe napríklad kvôli odmietnutiu či zlej nálade, nepodceňujte to! Znamená to, že ste utrpeli psychickú ranu a musíte ju ihneď vyliečiť technikami emočnej prvej pomoci.

2. Zastavte emocionálne krvácanie

Veľa psychických rán spúšťa bludné myšlienkové kruhy, ktoré bolesť ešte zhoršujú. Napríklad, zlyhanie môže viesť k nedostatku sebadôvery a pocitom bezmocnosti, ktoré len zvýšia možnosť, že v budúcnosti zlyháte opäť. Preto je dôležité uvedomiť si v týchto situáciach možné dôsledky negatívneho myslenia, podchytiť včas negatívne cykly a zastaviť tzv. emočné krvácanie.

3. Ochraňujte svoju sebaúctu

Vedeli ste, že vaša sebaúcta funguje ako emočný imunitný systém? Sebaúcta, podľa toho v akom je stave, dokáže zvýšiť alebo znížiť našu emočnú odolnosť. Preto pravidelne sledujte stav vašej sebaúcty. Posilnite ju, keď klesne. Vyvarujte sa negatívnemu vnútornému hlasu, ktorý ju môže zničiť ešte viac.

4. Bojujte s negatívnym myslením

Je prirodzené o nepríjemných udalostiach premýšľať. Ak sa však myšlienky začnú neustále točiť okolo rovnakého problému, už ho neriešime, ale ,,prežúvame“. Toto ,,prežúvanie“ negatívnych myšlienok stále dookola môže ohroziť naše psychické aj fyzické zdravie. Riskujeme tým dokonca vznik klinickej depresie či kardiovaskulárneho ochorenia! S negatívnymi myšlienkami preto musíme bojovať a vyhýbať sa návyku zamerania sa len na stresujúce udalosti .

5. Informujte sa o následkoch psychologických rán

O emočnej hygiene a liečení psychologických rán existuje množstvo informácií a techník dostupných aj na internete. Ak sa naučíte liečiť psychologické rany a rovnako to naučíte aj svoje deti, vybudujete si nielen emočnú odolnosť, ale bude sa vám aj dariť :-) A to stojí za to!