Predstavte si toto:

V čase obeda, kedy všetci okolo vás dorábajú posledné veci, aby mohli narýchlo odísť na obed, alebo hltavo jedia pri monitoroch z plastových misiek, vy sa zdvíhate, vypínate počítač s pocitom dobre vykonanej práce odchádzate. Nasadnete do svojho auta, idete na bezstresový obed, počas ktorého rozmýšľate, ako následne zahráte 18 jamiek na golfe…

Utópia? Takto to môže byť naozaj.

Môžete urobiť 90 % alebo aj viac z vášho pemza práce, ak ju vykonáte v ranných a dopoludňajších hodinách. Približne v rovnakej dobe, keď spolupracovníci ešte len prahnú po ďalšej dávke kofeínu, vy už vypínate notebook a oddychujete. Ako to dosiahnuť? Predstavím vám 16 tipov pre zvýšenie produktivity. Ale najprv si pripravím pôdu:

Po prvé – N. Patel definuje prácu ako činnosti, ktoré robí, teda dôležité úlohy, ktoré treba vykonať. Do tohto zoznamu nepatria stretnutia (čítajte ďalej prečo).

Po druhé – prístupy sú postavené na Paretovom pravidle. Vilfredo Frederico Damaso Pareto hovorí, že 80 % vašich výsledkov pochádza z 20-tich percent vášho úsilia. Ako sa vrhnete na 20 % najdôležitejšej práce v dopoludňajších hodinách, získavate štíhlejší prístup k dôležitým úlohám.

Poďme ku konkrétnym tipom:

1. Urobte si harmonogram deň vopred večer

Každý deň by ste mali byť schopní obsiahnuť všetky dôležité úlohy a čas, kedy sa ich chystáte urobiť. Nebudete produktívni, kým si gro úloh nenaplánujete. Ale pozor! Neplánujte si príliš veľa úloh. Udržiavajte svoj to-do list tak dlhý, aby ste všetko stihli.

2. Pred odchodom z práce si vyčistite stôl

Neporiadok v kancelárii vás rozptyľuje. Žltý post-it na monitore s výrazným nápisom „Volať Braňovi ASAP!“ vám rozhodí celý deň. Snažte sa mať pracovné prostredie čisté tak, ako po útoku puntičkárskej upratovačky so Savom. Udrží vás to koncentrovaných na dané úlohy.

3. Vstaňte v nekresťanskú hodinu

Ak chcete naozaj stihnúť veľa úloh, musíte mať na ne dostatok času. Odporúčam skúsiť vstať kedykoľvek medzi 5:30 a 6:30. Ak vaše ranné rituály trvajú dlhšie, vstaňte ešte skôr. Samozrejme platí bod 1. a budete musieť prispôsobiť aj čas, kedy sa uložíte do postele.

4. Cvičte

Výskumy ukazujú, že ranné cvičenie zostruje myseľ, mozog funguje lepšie, zvyšuje sa produktivita. John Rate, vedec z Harvadskej univerzity píše: „…cvičenie je nevyhnutné pre dosiahnutie úrovne intelektuálne a kreatívne náročných pracovných miest.” Rýchly beh alebo 30 minút jogy vás môže pripraviť na mocnú záťaž pri plnení úloh.

5. Držte sa svojho plánu.

Nenechajte sa vychýliť mimo vytýčený kurz. Nezabúdajte, že máte obmedzené množstvo času. Nedajte si narušiť rozvrh. Vnímajte svoj rozvrh ako dôležitý pracovný postup, vďaka ktorému môžete dosiahnuť viac.

6. Dajte si 20 minút na dosiahnutie stavu flow.

Flow je, keď plyniete. Keď splyniete s úlohou. Keď nevnímate to, čo sa deje okolo vás a úloha vás úplne pohltí. Vtedy dokážete byť maximálne produktívni, lebo celá myseľ je koncentrovaná na splnenie úlohy. Dosahovanie flow je pri všetkých rušivých faktoroch náročné, no je možné ho natrénovať. (Stav flow ako prvý popísal profesor Mihaly Csikszentmihalyi v rovnomennej knihe. Tento bestseller by mal tento rok vyjsť prvýkrát aj v slovenčine).

7. Rozhodnite sa do 60 sekúnd.

Rozhodovanie je časovo a mentálne vyčerpávajúce. Keď stojíte pred rozhodnutím v priebehu vašej produktívnej práce, dajte si limit jednej minúty. Vaše rozhodnutie bude rovnako dobré, len bude trvať kratšiu dobu. Potvrdzujú to aj výskumy.

8. Používajte slúchadlá.

Slúchadlá vám pomôžu eliminovať okolitý ruch, udržať sústredenie a flow. Harvard Business Review odporúča svojim zamestnancom, aby používali slúchadlá a boli tak viac produktívni.

…pokračovanie v ďalšej časti