Pod časovým tlakom

Workoholici zvyčajne cizelujú procesy neustále, aby ušetrili ešte viac času a ten mohli vyplniť ďalšou prácou. Pri narušení harmonogramu, napríklad len obyčajnou nádchou, však harmonogram dostáva trhliny, vzniká úzkosť, stres, do priestoru padajú vulgarizmy, obviňovania na hlavy kolegov a klientov. Pritom psychosociálne riziká v práci vnímajú organizácie ako náročnejšie než iné riziká. „Časový tlak pociťuje ako riziko 34 % firiem. Najviac vo veľkých firmách s 250 a viac zamestnancami (53,1 %). Na časový tlak sa sťažujú najviac v odvetviach vzdelávanie, zdravotná a sociálna práca (41,8 %). Najmenej sa sťažujú výrobné podniky (28,7 %),“ uviedla riaditeľka Európskej agentúry pre ochranu zdravia a bezpečnosť pri práci Christa Sedlatschek pri príležitosti publikovania Európskeho prieskumu o nových a vznikajúcich rizikách v podnikoch.

Ako teda získať viac času? Skúste si osvojiť 12 odporúčaní:

  1. Plánujte si deň vopred.
  2. To, čo je v kalendári má prioritu číslo jeden (platí najmä pre stretnutia a platby).
  3. Dávajte si reálne termíny (V praxi to znamená dohodnutý termín + rezerva).
  4. Prioritizujte projekty a jednotlivé úlohy. Najťažšie úlohy splňte ako prvé hneď ráno.
  5. Pravidlo dvoch minút (ak úlohu neviete vykonať do 2-3 minút, tak ju delegujte, nerobte alebo priraďte k projektu a kontextu. Pravidlo sa mi osvedčilo najmä pri triedení e-mailov).
  6. Pracujte v kontextoch (napr. kontext „telefonovanie“ znamená, že zavoláte na všetky čísla, na ktoré ste mali naplánované zavolať. Podobne keď nakupujete, tak kupujte väčšie balenia, nemusíte ísť do obchodu 2-krát. Kontext „e-mail“ neznamená, že budete kontrolovať e-mail každých 5 minút. Vypnite si notifikácie.).
  7. Vytvorte si flow (Flow je stav, kedy pracujete na úlohe bez toho, aby vás čokoľvek vyrušilo. Ste úlohou úplne pohltení a dokážete ju rýchlejšie vyriešiť. Rutinné úlohy vykonávajte ako rutinu, zo zvyku, taktiež v stave flow. Napríklad skenovanie alebo skartácia dokumentov nevyžadujú extrémne mentálne vypätie)
  8. Singletasking. Dokončujte úlohy a projekty jednotlivo tak rýchlo, ako je to možné (prepínať medzi projektmi budete i vďaka kontextom, ale veďte si evidenciu. Nepracujte s telefónom počas stretnutí.)
  9. Naučte sa hovoriť NIE (kývnuť na každý projekt, na vykonanie úloh za niekoho iného, to je rýchla cesta k nedokončeným projektom, rozhnevaným zákazníkom alebo k workoholizmu).
  10. Znížte počet úloh a projektov (prehodnoťte, či potrebujte projekty, do ktorých investujete veľa času a energie a výsledky sú mizivé)
  11. Doprajte si prestávku. Aj keď nestíhate, vždy je čas na pauzu. Poprechádzajte sa, dajte si malý snack, osviežte sa, zacvičte si, robte niečo, čo vás rozosmeje. Skúste túto webku: http://www.donothingfor2minutes.com/
  12. Pravidelne jedztespite. Ak nerešpektujete svoje základné biologické potreby, t.j. hlavne potrebu odpočinku, spánku a nasýtenia, skôr či neskôr sa to prejaví na vašom zdraví. Oddýchnuté a zdravé telo je výkonnejšie.

Čo s voľným časom?

Predstavte si, že ste sa dostali do štádia, že ste ušetrili čas pre seba. Znamená to, že ho budete tráviť s rodinou? Čiastočne áno, ale i tak by ste si tohto časofondu mali ukrojiť chvíľu len a len pre vás. Môj známy má napríklad pravidelne nerušenú hodinku denne vyhradenú na čítanie kníh. Sebarozvoj rešpektuje aj jeho priateľka. Som presvedčený, že vaši najbližší vedia presne, kedy potrebujete byť sami/samy so sebou. Knihy sú výborným tichým spoločníkom a únikom od bežných povinností.

Skúste sa tiež zahrať. „Kým sa dokážeme hrať, máme dobrý predpoklad pre udržanie duševného zdravia,“ hovorí psychológ Rastislav Bilík, ktorý hranie spoločenských hier odporúča po náročnom pracovnom kolotoči. Je na vás, či zvolíte spoločenské hry s rodinou, zápolenie pri videohrách alebo športové hry. Šport je treťou kategóriou voľnočasových aktivít, ktorá má viac ako pozitívne účinky na telo i ducha.

Mnohí si chvíľku pre seba spájajú s „vyčistením hlavy“. Ide o súbežný proces. Pokojne sa môžete aj chvíľu nudiť. Nuda alebo civenie len tak do prázdna sú pre mozog akoby „sleep mode“, vtedy má „odstávku“, odpočíva a naberá sily. Nebojte sa aj počas nepracovnej chvíle alebo čmárania z nudy zaznamenávať myšlienky a nápady. Viaceré prevratné idey, ktoré vyniesli milióny dolárov, vznikli vo voľnej chvíli, cez prestávku, z nudy alebo keď dotyčný chronicky odkladal vykonanie úloh, teda prokrastinoval. Napokon ilustrátorka Jessica Hische tvrdí: „Práca, ktorú robíte, keď prokrastinujete, je pravdepodobne tá práca, ktorú by ste mali robiť po zvyšok života.“