„Kumulovanie drobných zlepšení je skvelý spôsob, ako urobiť veľkú zmenu vo vašom vzťahu,“ hovorí Dr. Gail Saltz, psychologička píšuca pre Health.com. Prinášame vám desať drobností, ktoré podľa nej ľahko zaradíte do bežného života a rýchlo vám pomôžu pri budovaní pevnejšieho partnerského vzťahu:

1. Vypnite smartfóny

Ak ste prilepený na Facebooku počas každého večera, potom je najvyšší čas sa odpojiť. Štúdia zverejnená v Computers in Human Behavior sa pozrela na údaje od 1160 zosobášených ľudí a zistila negatívnu koreláciu medzi intenzívnym používaní sociálnych médií a šťastným vzťahom. „Ak sú nahnevaní, tak niektorí ľudia radšej píšu SMSky, aby nepovedali nahlas niečo, čo nechceli,“ hovorí Gail Saltzová. „Je to spôsob, ako si vytvoriť odstup.“ Aj keď nie je na škodu občas poslať zamilovanú SMSku, lepšie je komunikovať s partnerom priamo, najmä ak vás niečo naozaj kvári.

2. Choďte spať v rovnakom čase 

Máte pocit, že už nikdy nebudete mať voľnú chvíľku pre seba?  „Čas v posteli môže byť jediná príležitosť byť po celom dni spolu,” hovorí Barton Goldsmith, Ph.D., autor knihy The Happy Couple: How to Make Happiness a Habit One Little Loving Thing at a Time. Dokonca aj keď ste typ sovy, môžete zostať v posteli, kým váš partner nezaspí a potom ponocovať. Avšak dávajte si pozor na zdravé množstvo spánku. Štúdia univerzity v Berkeley skúmala spánkové návyky viac ako 100-ky párov. Tí, ktorí uviedli, že sa slabo vyspali, sa s väčšou pravdepodobnosťou so svojou polovičkou na druhý deň pohádali.

3. Uvarte šálku kávy pre vášho partnera

„Okázalé gestá a dary nie sú jediný spôsob, ako vyjadriť svoju lásku. Dokonca i jednoduché uvarenie šálky kávy alebo čaju v dopoludňajších hodinách pomáha zlepšiť váš vzťah“, hovorí Terri Orbuch, Ph.D., expert na manželstvo a autor knihy 5 Simple Steps to Take Your Marriage From Good to Great. Orbuch študoval 373 párov viac ako 28 rokov na  Univerzite v Michigane a jeho výskum ukazuje, že nezištné maličkosti a láskavosti sú predpokladom dlhého šťastného vzťahu.

4. Spomeňte si na zábavné udalosti z minulosti

Najlepšie spomienky sú tie smiešne. V štúdii nazvanej Motivation and Emotion (Motivácia a emócie) páry, ktoré si pamätali okamžiky, keď sa spolu dobre nasmiali boli preukázateľne vo vzťahu spokojnejšie , ako tie páry, ktoré si síce spomenuli na zábavné historky, no nesmiali sa pri nich. Ani vtedy, ani dnes. „Smiech je spomienka, ktorá je dobre zapamätateľná, pretože ľudia si na ňu spomenú a smejú sa opäť aj s odstupom času,“ hovorí autor spomínanej štúdie Doris Bazzini, Ph.D., psychológ z Apalačskej štátnej univerzity.

5. Spoťte sa spolu

Nie je žiadnym tajomstvom, že pravidelný tréning vám pomôže zvýšiť vytrvalosť, silu a pružnosť v spálni – ale spoločné „potenie“ má aj ďalšie benefity. „Hormóny Endorfíny vylučované pri cvičení vám zvyšujú aj hladinu adrenalínu, ktorý zosilňuje vzrušenie,“ hovorí Terri Orbuch. Činnosti, ktoré zvyšujú tepovú frekvenciu, ako sú chôdza, turistika, beh alebo jazda na bicykli, majú zaručene pozitívny vplyv na libido.

6. Tanec pred večerou

Páry, ktoré spolu  častejšie skúšajú nové veci, majú kvalitnejší vzťah. Podľa výskumu zverejneného v časopise Journal of Personality and Social Psychology nehovoríme nutne o adrenalínových aktivitách ako zoskok padákom alebo o cestovaní do exotických kútov sveta (aj keď tieto fungujú tiež) – činnosti jednoducho musia byť nové pre vás oboch. Pritom stačí ak budú trvať iba 7 minút, tvrdia výskumníci v článku. Napríklad využite chvíľu pred večerou. „Zapnite nejakú chytľavú hudbu a začnite spolu tancovať,“ navrhuje Terri Orbuch. Alebo môžete skúsiť spolu niečo nové uvariť – napríklad domáce suši.

7. Sex na inom mieste

Ak máte pocit, že vo vašej spálni to už nie je ono, môže byť správny čas na zmenu. Skúste sex na inom mieste v dome alebo byte. Niekde, kde ste to nikdy nerobili. „Nové prvky stimulujú dopamínový systém,“ hovorí Gail Saltzová. „Keď robíte niečo, čo uvoľní viac dopamínu, je to pozitívny signál.“ Nechoďte dlho okolo horúcej kaše, ak chcete navrhnúť v oblasti erotiky nejaké nóvum. Deti sú preč. Čo to skúsiť kuchynskom stole?

8. Viac sa objímajte

Objímanie bez sexuálneho podtónu a držanie sa za ruky je rovnako dôležité ako sex sám o sebe. Utužuje váš vzťah. „Dotyk je pravdepodobne jediný spôsob, ako ostatným ľuďom dať najavo, že ste vo vzťahu,“ hovorí Barton Goldsmith. Je to beh na dlhé trate, ale čím viac sa dotýkajte svojho partnera, tým viac sa budete cítiť spolu komfortne. „Dotýkanie je spôsob, ako sa upokojiť a vyslať smerom k partnerovi pozitívnu energiu,“ hovorí Goldsmith.

9. Zmeňte tému rozhovorov

Ako pár, budete pravdepodobne tráviť väčšinu času spolu a rozprávať sa o práci, deťoch alebo priateľoch. Kedy ste sa naposledy zastavili a opýtali sa niečo nové o sebe? Orbuch upozorňuje, že váš partner má rôzne záujmy a hobby, niektoré  ešte z prvých rokov vášho vzťahu (mnohé až z detstva). Takže, opýtajte sa svojho partnera na niečo iné ako obyčajne. Napríklad na knihy, filmy, hudbu, čo počúva alebo na to, čo by urobil s výhrou v lotérií.

10. Povedzte: „Ďakujem“

Skúste sa zamyslieť, kedy váš partner urobil niečo špeciálne alebo kedy vám za niečo špeciálne poďakoval? Kedy ste do neho/nej dostali milý darček mimo narodenín, menín alebo výročia? „Ak ste so svojím partnerom dlhšie, je jednoduché čokoľvek očakávať ako samozrejmosť,“ hovorí Saltzová. Príliš často si páry zabúdajú vzájomne ďakovať, pomáhať si s domácimi prácami či vyniesť nákup po schodoch.  A už ste niekedy povedali „ďakujem“ svojmu partnerovi za to, že jednoducho je súčasťou vášho života?